Wiceminister infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka spotkał się z Karelem Vinckiem, koordynatorem Komisji Europejskiej ds. wdrażania ERTMS (European Rail Traffic Management System – Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym). Podczas rozmów, które odbyły się 9 czerwca 2015 r., koordynator zaprezentował „ERTMS Work Plan”.
– Harmonogram wdrażania ERTMS jest dla Polski kwestią kluczową. Zaproponowane daty zakończenia projektów muszą być ambitne, ale przede wszystkim realistyczne. Plan wdrożenia musi być również spójny z polskimi planami modernizacji infrastruktury oraz aktami prawnymi – powiedział podsekretarz stanu w MIR Sławomir Żałobka.
Jak podkreślił wiceminister Żałobka, zaproponowane przez Polskę ramy czasowe dla wdrażania ERTMS wskazują daty wynikające z planów inwestycyjnych opartych na mechanizmie CEF (Connecting Europe Facility – Łącząc Europę) oraz środkach Funduszu Spójności.
Podczas spotkania poruszono również wybrane zagadnienia z zakresu IV pakietu kolejowego.
ERTMS (European Rail Traffic Management System), czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym tworzy system bezpiecznej kontroli jazdy pociągiem. Jego częściami składowymi są: ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem, pozwalający na przekazywanie sygnałów z semaforów bezpośrednio do kabiny maszynisty) oraz GSM-R (cyfrowy system kolejowej komunikacji). Wdrożenie ERTMS zwiększa bezpieczeństwo na kolei oraz pozwala na zwiększanie prędkości na sieci kolejowej.