W niewielkim włoskim miasteczku Savigliano powstają kolejne pociągi dużych prędkości produkowane przez światowego potentata w konstrukcji tego typu pojazdów wykorzystujących technologię wychylnego pudła.
Nuovo Pendolino konstrukcji Alstoma zawitało już na rynki włoski i szwajcarski. Przedstawiciele firmy mają nadzieję, że już wkrótce pojawi się ono także na polskich torach – pociągi te najpewniej zaoferowane zostaną PKP Intercity w trwającym przetargu na 20 składów zespolonych.
Savigliano położone jest w północno-zachodnich Włoszech, w regionie Piemont. Fabryka w tym mieście powstała w 1853 roku. W swojej długiej historii należała m.in. do Fiata, którego specjaliści w 1971 r. skonstruowali tam pierwsze, prototypowe Pendolino Y0160. W 2002 r. Alstom przejął Fiat Ferroviara, zajmującą się produkcją na rzecz branży kolejowej. W wyniku tej akwizycji, Savigliano stało się ważnym elementem w strukturze produkcyjnej francuskiego giganta, znanego przede wszystkim z konstrukcji TGV. Alstom przejął także i znacznie rozwinął technologię produkcji składów Pendolino, które wkrótce stały się ważnym elementem jego sztandarowej oferty. Obecnie w skład włoskiego działu firmy wchodzi osiem zakładów: Savigliano, Sesto San Giovanni, Lecco, Werona, Bolonia, Bari, Colleferro i Guidonia. Pracuje tam ok. 2,8 tys. osób. Alstom we Włoszech w roku budżetowym 2007-2008 zanotował obrót 899,9 mln euro i otrzymał zamówienia o wartości 663,5 mln euro.
Alstom Savigliano określane jest obecnie jako światowe centrum doskonalenia pociągów podmiejskich firmy (tzw. X’trapolis) i składów kolei dużych prędkości wykorzystujących technologię wychylnego pudła (tilting). Zakład zatrudnia 1200 pracowników, zajmując powierzchnię 323 tys. metrów kwadratowych. Tamtejsza produkcja obejmuje m.in. 26 pociągów Nuovo Pendolino dla przewoźników włoskiego i szwajcarskiego – Trenitalia i Cisalpino, a także Pendolino dla brytyjskiego Virgina oraz pociągi jeżdżące pomiędzy Helsinkami i Sankt Petersburgiem (uruchamiane przez Karelian Trains). Najnowszym projektem są jednak AGV, konstruowane dla włoskiego prywatnego przewoźnika Nuovo Transporto Viaggiatori. W dwóch zakładach (w Savigliano i Sesto San Giovanni), Alstom wyprodukował już 408 pociągów dużych prędkości (2819 wagonów). Pośród nich 93 wykorzystywały technologię wychylnego pudła.
Całość artykułu w majowym numerze "Rynku Kolejowego" - zaprenumeruj!





* Fot. Rynek Kolejowy.
Zobacz: