Zmiana przewoźnika obsługującego linię Łódź – Kutno istotnie wpłynie na możliwość skorzystania z pociągów międzynarodowych. Te omijają bowiem Łódź, ale zatrzymują się w Kutnie, dokąd można dotrzeć kursami regionalnymi. ŁKA nie będzie jednak honorować biletów międzynarodowych. Problemem jest także brak dogodnych skomunikowań.
Zmiana przewoźnika obsługującego trasę z Łodzi do Kutna dość niespodziewanie przyniesie pewne utrudnienia w komunikacji z Niemcami. Łódź, przez którą nie biegną międzynarodowe magistrale, korzysta bowiem z przesiadkowego połączenia na pociągi EIC z Warszawy do Berlina (do niedawna funkcjonujące pod nazwą Berlin – Warszawa Ekspres). Kwalifikowane składy zatrzymują się w Kutnie, do którego dojechać trzeba najczęściej jednym z kursów regionalnych.
Tymczasem wojewódzka spółka nie honoruje w swoich pociągach biletów międzynarodowych. Nie będzie już zatem możliwe zrealizowanie podróży przy zakupie jednego blankietu w łódzkiej albo berlińskiej kasie, przejazdu nie opłacimy też w internetowym sklepie prowadzonym przez Deutsche Bahn.
Czy będzie zainteresowanie klientów?
– Obecnie w naszych pociągach nie honorujemy biletów ważnych na przejazd w komunikacji międzynarodowej – potwierdza Marta Markowska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Obsługujące tę trasę do najbliższej soboty Przewozy Regionalne umożliwiają przejazd na podstawie biletów wydanych w standardowej taryfie SCIC-NRT. W pociągach Regio z Łodzi do Kutna skorzystać można też z biletów przeznaczonych dla podróżujących po Polsce obcokrajowców – InterRail, EuRail i European East Pass.
Póki co na przywrócenie ułatwienia dla pasażerów jadących z Łodzi do Niemiec liczyć nie można. – Nie są obecnie prowadzone rozmowy na temat honorowania takich biletów – mówi bowiem Marta Markowska. – Ale nie wykluczamy ich podjęcia, jeżeli podróżni będą tym zainteresowani – zastrzega rzecznik łódzkiego przewoźnika.
Brak integracji taryfowej, brak skomunikowań
Podróżni nie będą mogli póki co liczyć także na dogodne przesiadki, kursy ŁKA są bowiem w większości przypadków rozkomunikowane z dawnymi BWE. Przykładowo pierwszy w ciągu dnia pociąg z Łodzi dotrze do Kutna o 7:06 – cztery minuty po odjeździe porannego ekspresu do Berlina. Kolejny odjeżdża stamtąd o 11:02, jedyny pozostały na linii pociąg Regio dotrze zaś na kutnowską stację o 11:00, co czyni przejście do międzynarodowego składu niemal niemożliwym.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna przejmie obsługę linii Łódź – Kutno w najbliższą niedzielę. Przewoźnik uruchomi na tej trasie dziesięć par połączeń. Uzupełni je jeden pociąg kategorii Regio kursujący w wydłużonej relacji do Torunia. Oferta ta zastąpi dotychczasowe sześć par pociągów Regio Przewozów Regionalnych.