Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Wrocław broni metrobusa zamiast tramwaju

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-02-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jd, Transport-publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Wrocław broni metrobusa zamiast tramwaju
Oficjalny serwis internetowy wrocławskiego urzędu miasta opublikował skierowaną do mieszkańców analizę korzyści i wad planowanej linii BRT, łączącej centrum miasta z osiedlem Nowy Dwór. W porównaniu korzystniej wypada autobus, co nie dziwi, skoro to rozwiązanie postulowane przez ratusz. Z drugiej strony urzędnicy dość wyczerpująco odpowiadają na liczne zarzuty wysuwane wobec ich pomysłu.

O najgorętszym transportowym temacie we Wrocławiu pisaliśmy już wielokrotnie. Miasto chce połączyć zachodnie osiedla, w tym największe – Nowy Dwór – z centrum miasta, budując osobną, wydzieloną jezdnię dla autobusów elektrycznych. Ten pomysł prezydent Rafał Dutkiewicz podpatrzył w Bogocie, gdzie BRT sprawdziło się w stu procentach i dziś stolica Kolumbii stanowi pod tym względem wzór dla wielu miast świata. Przeciwnicy tego pomysłu, a są to m.in. organizacje społeczne i rady wrocławskich osiedli, nie zgadzają się na zarzucenie planowanej od kilkunastu lat i uwzględnionej w miejskich dokumentach, budowy linii tramwajowej na tej trasie.

Jakiekolwiek rozwiązanie jest na odcinku między Nowym Dworem a Dworcem Świebodzkim niezbędne. Ulica Strzegomska, mająca po jednym pasie ruchu w każdą stronę, w godzinach szczytu staje się nieprzejezdna.

Władze miasta postanowiły przybliżyć mieszkańcom pomysł BRT, przy czym najciekawsze są odpowiedzi na najczęściej formułowane wobec trasy szybkiego autobusu pytania. Co z nich wynika?

Z osobnej jezdni dla autobusów BRT, mają też korzystać „zwykłe” autobusy, poza również wpuszczanymi na nią pojazdami specjalnymi (karetki, straż pożarna). A to istotnie uwolni komunikację autobusową od korków. Miasto traktuje to jako atut, wskazując, że dzięki temu poprawi się całość komunikacji publicznej w tym rejonie Wrocławia.

Kilkakrotnie podkreślanym w publikacji atutem budowy BRT jest zwiększona częstotliwość komunikacji. Tramwaj byłby bardziej pojemny, ale z tego powodu – by nie wozić powietrza – jeździłby rzadziej. Autobus jeździłby częściej, więc czas oczekiwania na przystanku byłby krótszy.

Miasto odpiera często podnoszony zarzut, że Metrobus to rozwiązanie mniej ekologiczne niż tramwaj, a co z tym związane, trudniej będzie na nie otrzymać unijne dofinansowanie (wśród zaleceń związanych z perspektywą 2014-2020 kładzie się nacisk na bezemisyjność i rozwijanie transportu szynowego w tych miastach gdzie już istnieje). Opiera się na stanowisku MIR, który ocenił, że projekty trolejbusowe, czy metrobusowe mogą liczyć na takie samo dofinansowanie (85% kosztów kwalifikowanych) jak tramwajowe, jeśli będą spełniały kryteria POIiŚ. Metrobus jest ekologiczny – według urzędników – bo przede wszystkim odciąga mieszkańców od samochodów na korzyść autobusów i to wszystkich, bo wszystkie jeżdżące na tej trasie zyskają nową jezdnię (gdyby zbudować linię tramwajową, autobusy dalej stałyby w korkach).

Więcej na portalu Transport-publiczny.pl

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław z ofertami na jezdnię autobusową do Jagodna zamiast tramwaju

Zintegrowany transport

Wrocław z ofertami na jezdnię autobusową do Jagodna zamiast tramwaju

Witold Urbanowicz 30 listopada 2022

Wrocław dostanie 65 mln zł na „tramwaj do Jagodna” bez tramwaju

Infrastruktura

GZM: W kwietniu ruszają metrobusy. Etap przejściowy przed szybką koleją?

Zintegrowany transport

Wrocław chce metrobus, ale musi mieć projekt tramwaju

Zintegrowany transport

Wrocław chce metrobus, ale musi mieć projekt tramwaju

jd, Transport-publiczny.pl 14 stycznia 2015

Gdzie obiecanego tramwaju nie dadzą, tam niechciany Metrobus puszczą

Zintegrowany transport

Gdzie obiecanego tramwaju nie dadzą, tam niechciany Metrobus puszczą

Patryk Wrona, Transport-publiczny.pl 01 marca 2015

Wrocław zmienia zdanie. Tramwaj na Nowy Dwór

Zintegrowany transport

Wrocław zmienia zdanie. Tramwaj na Nowy Dwór

jd, Transport-publiczny.pl 06 maja 2015

Zobacz również:

Wrocław z ofertami na jezdnię autobusową do Jagodna zamiast tramwaju

Zintegrowany transport

Wrocław z ofertami na jezdnię autobusową do Jagodna zamiast tramwaju

Witold Urbanowicz 30 listopada 2022

Wrocław dostanie 65 mln zł na „tramwaj do Jagodna” bez tramwaju

Infrastruktura

GZM: W kwietniu ruszają metrobusy. Etap przejściowy przed szybką koleją?

Zintegrowany transport

Wrocław chce metrobus, ale musi mieć projekt tramwaju

Zintegrowany transport

Wrocław chce metrobus, ale musi mieć projekt tramwaju

jd, Transport-publiczny.pl 14 stycznia 2015

Gdzie obiecanego tramwaju nie dadzą, tam niechciany Metrobus puszczą

Zintegrowany transport

Gdzie obiecanego tramwaju nie dadzą, tam niechciany Metrobus puszczą

Patryk Wrona, Transport-publiczny.pl 01 marca 2015

Wrocław zmienia zdanie. Tramwaj na Nowy Dwór

Zintegrowany transport

Wrocław zmienia zdanie. Tramwaj na Nowy Dwór

jd, Transport-publiczny.pl 06 maja 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5