W chwili uruchomienia w wolsztyńskiej parowozowni działalności Instytucji Kultury, wznowione mają być zamówienia ruchu planowanego – informuje PKP Cargo. Przekształcenie parowozowni w Instytucję Kultury ma nastąpić w 2015 r.
Zawieszenie prowadzenia regularnych pociągów przez wolsztyńskie parowozy nastąpiło z końcem marca br. Wielkopolska placówka była ostatnim miejscem w Europie, gdzie uruchamiano regularne (nie tylko turystyczne) pociągi pasażerskie prowadzone parowozami. Przyczyną zawieszenia przewozów był spór PKP Cargo (właściciela parowozowni) oraz władz woj. wielkopolskiego (organizatora przewozów kolejowych w regionie) odnośnie modelu finansowania placówki i kursowania parowozów w ruchu regularnym.
Mimo zapowiedzi obu zainteresowanych stron, że parowozy mają szansę powrócić na szlak jeszcze w I połowie tego roku – tak się nie stało, a od wielu tygodni żadna ze stron nie informowała, by sprawy posunęły się do przodu. Zapytaliśmy zatem zarówno Cargo, jak i UMWW o przyszłość Wolsztyna. Obie strony twierdzą, że sprawy idą w dobrym kierunku.
– Obecnie trwają prace nad koncepcją utworzenia instytucji kultury na terenie Parowozowni w Wolsztynie. W proces ten, poza PKP Cargo, zaangażował się też samorząd wojewódzki, powiat wolsztyński oraz gmina Wolsztyn. Omawiamy szczegółowy biznesplan przedsięwzięcia. Zależy nam na tym, aby przyszłość parowozowni została zabezpieczona na wiele lat. Instytucja Kultury rozpocznie działalność w 2015 roku – mówi Mirosław Kuk, rzecznik PKP Cargo.
Czy i w jaki sposób placówka zostanie przekształcona? – To zależy od wyniku prowadzonych rozmów. Przebiegają one w dobrej atmosferze, ale o szczegółach będziemy mogli poinformować dopiero po ich zakończeniu – dodał rzecznik Cargo, podkreślając jednocześnie, że opracowana przez spółkę koncepcja zakłada przywrócenie przewozów pasażerskich w ruchu planowym trakcją parową oraz przewozów turystycznych. – W chwili uruchomienia działalności Instytucji Kultury, wznowione mają być zamówienia ruchu planowanego przez Urząd Marszałkowski. Proszę pamiętać, że decyzja w sprawie wznowienia ruchu pasażerskiego ruchu planowego leży w gestii Urzędu Marszałkowskiego – zauważył Mirosław Kuk.
Co zatem na to samorząd wojewódzki? W oświadczeniu przesłanym do naszej redakcji przez biuro prasowe UMWW czytamy, że w połowie listopada „wspólnie wybrany przez podmioty zainteresowane dalszym losem wolsztyńskiej parowozowni, tj. Województwo Wielkopolskie, Powiat Wolsztyński, Gminę Wolsztyn oraz PKP Cargo, profesjonalny doradca omówił przygotowany projekt Biznes Planu Instytucji Kultury Parowozownia Wolsztyn. Podczas spotkania strony negocjacji zgłosiły swoje uwagi do przedłożonego projektu, których uwzględnienie wymaga dokonania przez doradcę korekt w części finansowej Biznes Planu. Po wypracowaniu ostatecznej wersji dokumentu zostanie on przedłożony organom stanowiącym jednostek samorządu terytorialnego oraz organom korporacyjnym PKP Cargo”.