Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Wołek: Problemem kolei jest nadregulacja

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
27-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
dl, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Wołek: Problemem kolei jest nadregulacja
- To co jest problemem kolei to jest nadregulacja, bowiem te same efekty na drogach, pochodzące z sektora, na kolei musimy regulować prawnie. Kolej boryka się z gąszczem przepisów oraz ogromną ilością przepisów z zakresu bezpieczeństwa i regulacji. Przyczyną tego jest zasadnicza różnica między koleją i drogami – mówi dr Marcin Wołek. 

Problem polskiego rynku kolejowego leży w dużej mierze z nadregulacji prawnej tego sektora transportu przy jednoczesnym nieodpowiednim poziomie regulacji transportu drogowego. Taki wniosek na temat rynku transportowego w Polsce wysnuwa dr Marcin Wołek z Katedry Rynku Transportowego Uniwersytetu Gdańskieg. Dr Wołek komentuje regulacje obejmujące polski rynek transportowy, zwłaszcza kolejowy w kontekście m.in. ujednolicenia krajowego i europejskiego obszaru kolejowego oraz otwarcia go na przewoźników zagranicznych. – Regulacja techniczna może się udać ale kosztochłonność infrastruktury nie może obciążać przewoźników, to jest obowiązek państwa inwestować i utrzymywać infrastrukturę kolejową. To są elementy konieczne do utrzymania konsekwencji dla wspólnych standardów dla transportu kolejowego w Europie – powiedział dr Wołek. 

Dr Wołek stawia pytanie, czy możliwa jest konkurencja na wspólnej infrastrukturze? Uważa on, ze w niektórych krajach oddzielenie infrastruktury od przewozów dało problem różnych stawek za dostęp do infrastruktury. – Interesy zarządcy i przewoźników są różne. W sensie rynkowym zarządca niekoniecznie widzi ostatni element w całej układance, czyli klienta. To powoduje, że w przypadku zintegrowanych poziomo podmiotów, stacje stają się multimodalnymi węzłami transportowymi. To proces długotrwały i bolesny dla pasażera. Różne i sprzeczne są działania proefektywnościowe. Z jednej strony należy pozytywnie ocenić to co stało się w Polsce a z drugiej czy nie dało się tego zrobić mniej boleśnie? Ile rynku musimy odbudować, by przywrócić rynek sprzed lat? – pyta Marcin Wołek.

Regulacja ekonomiczna

Dr Marcin Wołek podkreśla i alarmuje, że problemem w Polsce jest niesprawiedliwie rozłożona regulacja rynku pomiędzy koleją a drogami. – To co jest problemem kolei to jest nadregulacja, bowiem te same efekty na drogach, pochodzące z sektora, na kolei musimy regulować prawnie. Kolej boryka się z gąszczem przepisów oraz ogromną ilością przepisów z zakresu bezpieczeństwa i regulacji. Przyczyną tego jest zasadnicza różnica między koleją i drogami. Na drogach mamy użytkowników prywatnych, traktujących dostęp jako swobodę obywatelska. Na kolei łatwiej jest narzucić regulacje przedsiębiorcom, niż użytkowników prywatnym – powiedział Marcin Wołek.

– Oczywiście wspólne standardy są potrzebne, by kolej była biznesem nie tylko w wymiarze krajowym, ale przede wszystkim międzynarodowym. Dzisiaj część kontenerów nadawanych i odbieranych w trójmiejskich portach posiada cel poza naszymi granicami. Konieczny jest wspólny zakres regulacji. Podkreślam, że w pewnych przypadkach transport drogowy jest niedoregulowany a kolejowy przeregulowany. Może warto wyrównać warunki konkurencji i zastanowić się, czy transport drogowy nie jest za bardzo zderegulowany? – zadaje kolejne pytanie dr Wołek. 

Konkurencyjność to innowacyjność

Dr Marcin Wołek w swojej wypowiedzi nakreśla główne problemy tkwiące w postrzeganiu i definiowaniu innowacyjności na kolei oraz ich skutków. Problemem okazuje się bowiem nie np. brak innowacyjnych rozwiązań ale ich prawne obwarowania.

– Warto zwrócić uwagę, że rynek kolejowy tworzony jest przez różne przedsiębiorstwa. Konkurencyjność kolei powinna wynikać z innowacyjności ale zwiększanie regulacji może ją niwelować. Konkurowanie z transportem drogowym jest utrudnione poprzez różny zakres regulacji, w tym tych o dostępie do infrastruktury. Źródło dysfunkcji rynkowych i nieporównywalności rynkowej to infrastruktura, przewidywalność kosztów związanych z dostępem do niej – dodaje dr Marcin Wołek.

Tekst został przygotowany na podstawie debaty fundacji ProKolej zorganizowanej w trakcie tegorocznych targów kolejowych TRAKO w Gdańsku. Dr Marcin Wołek w 1997 ukończył studia na Wydz. Ekonomicznym UG, specjalność Transport i Logistyka. W latach 1997 - 2006 był asystentem w Katedrze Rynku Transportowego na Wydz. Ekonomicznym UG. W 2005 uzyskał tytuł naukowy doktora a od 2006 do chwili obecnej jest adiunktem w Katedrze Rynku Transportowego na Wydz. Ekonomicznym UG [źródło: ekonom.ug.edu.pl].

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Deregulacja zawodu inżyniera nie udała się

Prawo i polityka

Deregulacja zawodu inżyniera nie udała się

Elżbieta Pałys 20 marca 2017

Kolejne 91 zawodów do deregulacji. Jest lista dla transportu

Kadry

Kolejne 91 zawodów do deregulacji. Jest lista dla transportu

jm, Rynek Kolejowy/CIR 03 października 2012

Zobacz również:

Deregulacja zawodu inżyniera nie udała się

Prawo i polityka

Deregulacja zawodu inżyniera nie udała się

Elżbieta Pałys 20 marca 2017

Kolejne 91 zawodów do deregulacji. Jest lista dla transportu

Kadry

Kolejne 91 zawodów do deregulacji. Jest lista dla transportu

jm, Rynek Kolejowy/CIR 03 października 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5