Kilka miesięcy temu władze woj. wielkopolskiego zapowiadały, że w grudniu, wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy, powrócą pociągi regionalne na trasę Gniezno – Września – Jarocin. Na zapowiedziach jednak się skończyło. Dla władz województwa, dokonany nie tak dawno fragmentaryczny remont tej trasy to jednak za mało na stworzenie atrakcyjnej oferty.
W czerwcu br. władze województwa przedstawiły do konsultacji społecznych projekt nowego rozkładu jazdy (2014/15), w którym awizowano kursowanie 4 par pociągów pomiędzy Gnieznem, Wrześnią i Jarocinem. Ostatecznie jednak pociągi te nie znalazły się w rozkładzie. Dlaczego?
– Wznowienie kursowania pociągów osobowych na trasie Jarocin – Września – Gniezno może nastąpić po wyremontowaniu odcinka linii 281 i skróceniu czasu przejazdu pociągów. – czytamy w oświadczeniu Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – Należy podkreślić, że właśnie zły stan techniczny infrastruktury torowej i niskie prędkości rozkładowe były jednymi z przesłanek likwidacji połączeń na przedmiotowym odcinku. Z uwagi na znaczenie tej linii w systemie transportowym nie tylko regionalnym, lecz także międzyregionalnym, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wykonała już pewne prace oraz planuje realizację dalszych, które docelowo pozwolą na usprawnienie przewozów i podniesienie obowiązującej prędkości na tym ciągu komunikacyjnym – piszą autorzy oświadczenia.
Plan PKP PLK na ten rok zakładał wykonanie na linii 281, na odcinku Jarocin – Września – Gniezno wymiany podkładów na długości ok. 8 km, dzięki czemu prędkość została podniesiona z 30 na 60 km/godz. Prace te pozwoliły władzom woj. wielkopolskiego na zaplanowanie – we wspomnianym rozkładzie przedstawionym do konsultacji społecznych – kursowania pociągów pomiędzy Gnieznem i Jarocinem ze stosunkowo wysoką prędkością handlową 40 km/godz.
Finalnie okazało się jednak, że władze województwa zmieniły zdanie i stwierdziły, że skala inwestycji PLK na tym odcinku jest zbyt mała.
W oświadczeniu Departamentu Transportu UMWW można też przeczytać, że kolejnym elementem, który warunkuje wznowienie przewozów, jest rozpoczęcie działalności produkcyjnej przez budowaną obecnie fabrykę firmy Volkswagen we Wrześni. Fabryka ma rozpocząć funkcjonowanie za kilkanaście miesięcy. Docelowo zatrudniać będzie ok. 3 tys. osób.