Realizowany w województwie kujawsko-pomorskim projekt BiT-City zakłada integrację systemów transportowych Bydgoszczy i Torunia. W ramach projektu ma powstać na terenie Torunia duże centrum przesiadkowe, które zintegruje transport miejski z koleją dowożącą pasażerów do Bydgoszczy. Jak mówi Robert Elwertowski - kierownik Projektu BiT-City w Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym w Toruniu, budowa centrum przesiadkowego z pewnością zachęci mieszkańców Torunia do poruszania się między Bydgoszczą a Toruniem środkami transportu publicznego.
Łukasz Pastor, "Transport Publiczny": Dlaczego Toruń zdecydował się na budowę centrum przesiadkowego?
Robert Elwertowski, kierownik Projektu BiT-City w Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym w Toruniu: - Budowa węzła przesiadkowego ma na celu zintegrować miejski transport publiczny z koleją, w tym przede wszystkim ułatwić podróżnym korzystanie z połączeń w relacji Toruń-Bydgoszcz. Dzięki powstaniu węzła łatwiejsze stanie się przesiadanie ze środków komunikacji publicznej na kolej i odwrotnie. W ramach tej inwestycji bliżej dworca kolejowego przeniesiony zostanie przystanek tramwajowy, który zostanie połączony z placem przy dworcu za pomocą kładki nad ul. Traugutta wyposażonej w schody i windy, co zapewni pasażerom bezpieczeństwo i w znaczny sposób ułatwi przemieszczanie się osobom niepełnosprawnym i starszym. Również pasażerowie komunikacji autobusowej zyskają dogodną przesiadkę z dworcem dzięki budowie przystanku autobusowego na Pl. Pokoju Toruńskiego i połączeniu go z pl. 18 Stycznia chodnikami położonymi wzdłuż ul. Skrzyńskiego. Przed budynkiem dworca będą mogły zatrzymywać się autobusy i taksówki. Przy dworcu stanie także zadaszony parking dla rowerów, do którego doprowadzone zostaną ścieżki rowerowe połączone z siecią istniejącej w okolicy infrastruktury tego typu.
Nie bez znaczenia jest również poprawa wizerunku tej części miasta, położonej w bezpośrednim sąsiedztwie toruńskiej starówki, która jest wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
- Cały plac 18 Stycznia przy dworcu odzyska historyczny wygląd, zostaną ułożone nowe nawierzchnie ulic z kostki kamiennej i nowe chodniki z płyt kamiennych. Teren zyska nowe, estetyczne oświetlenie stylizowane na historyczne. W ramach urządzania zieleni przy placu ma powstać założenie ogrodowe z fontanną i małą architekturą, które będzie nawiązywać do istniejącego w tym miejscu w XIX wieku. To wszystko ma zachęcić mieszkańców miasta i gości do korzystania z komunikacji publicznej.
To tylko fragment wywiadu, więcej na stronie Transport-publiczny.pl