Pomimo coraz śmielej propagowanych rozwiązań w zakresie gospodarki niskoemisyjnej węgiel kamienny jeszcze długo pozostanie dominującym paliwem do produkcji m.in. energii elektrycznej. Dla CTL Logistics „czarne złoto” to coś więcej niż tylko przewozy.
Stosunkowo łatwe wydobycie, składowanie i transport, jak również ogromne zapotrzebowanie na węgiel kamienny sprawiają, że jest on pierwszoplanowym obiektem zainteresowania towarowych operatorów kolejowych. Przewóz węgla kamiennego nie nastręcza zbyt dużych trudności – transportowany jest on w węglarkach, a sam towar jest niewrażliwy na warunki atmosferyczne (temperatura, wilgoć itd.). 95% energii elektrycznej produkowanej w Polsce pochodzi z węgla, a jego polskie zasoby szacowane są na 45 mld Mg. Nic więc dziwnego w tym, że węgiel od lat pozostaje towarem atrakcyjnym dla przewoźników kolejowych. Także CTL Logistics zajmuje się przewozami węgla, głównie energetycznego i koksującego, zarówno w eksporcie, jak i imporcie. Ważne miejsce w działalności firmy zajmuje również obsługa bocznic kopalni, elektrowni i elektrociepłowni.
Kompleksowa usługa i stabilne ceny
Jednak węgiel to dla CTL Logistics coś więcej. – CTL Logistics jest operatorem logistycznym, którego działalność wykracza daleko poza ramy przewozów kolejowych – mówi Igor Jędrychowski, dyrektor ds. rynków surowców stałych CTL Logistics. – Nasza oferta obejmuje takie elementy procesu logistycznego jak: przeładunki i składowanie towarów na granicy z Białorusią oraz Ukrainą (w szczególności na własnym terminalu zlokalizowanym w Bakunach na przejściu Kuźnica Białostocka – Bruzgi), obsługę portową w każdym krajowym porcie morskim, kompleksową obsługę bocznicową, obsługę celną, jak również przewozy w relacji door to door dla klientów nieposiadających bezpośredniego dostępu do infrastruktury kolejowej. Jako Grupa CTL prowadzimy działalność przewozową w Niemczech, a spedycyjną na terenie praktycznie całej Europy – tłumaczy dyrektor Jędrychowski. – Aktywność CTL w przytoczonych obszarach pozwala nam na konstruowanie kompleksowych ofert w bardzo dużym stopniu opartych o własne zasoby, dzięki czemu nasza oferta w długim okresie czasowym jest stabilna cenowo – podkreśla Igor Jędrychowski. Najwięksi klienci spółki w przewozach węgla to firmy z branży energetyki zawodowej, ciepłownictwa, producenci oraz importerzy.
Kompleksowa obsługa bocznic
Rynek obsługi bocznic to niezwykle atrakcyjny obszar działalności prywatnych przewoźników kolejowych. CTL Logistics jest istotnym graczem tego rynku. Oferuje usługi kompleksowego zarządzania bocznicami kolejowymi oraz obsługę ruchu manewrowego dla firm przemysłowych i operatorów logistycznych. W ostatnich kilku miesiącach spółki z Grupy CTL zawarły kilka znaczących kontraktów bocznicowych. Uzyskano m.in. zamówienie od Gdańskich Zakładów Nawozów Fosforowych Fosfory Sp. z o.o. Przez trzy kolejne lata CTL będzie także obsługiwał w zakresie przewozu masy towarowej oraz pełnej obsługi infrastruktury bocznic kolejowych KWK „Mysłowice – Wesoła”. Firma uzyskała również zamówienie na świadczenie usług w zakresie obsługi stanowisk w ruchu kolejowym na bocznicy Kompanii Węglowej S.A. Oddział KWK Ziemowit przez okres czterech lat. Celem świadczenia przewozów bocznicowych jest obsługa procesu technologicznego danego przedsiębiorstwa. – Podmiot realizujący przewozy bocznicowe w zdecydowanej większości zleceń wykonuje także na bocznicy usługi utrzymania infrastruktury kolejowej, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz pojazdów kolejowych i urządzeń do przetaczania wagonów. Wszechstronność świadczonych usług spowodowała, że działalność ta została określona mianem kompleksowej obsługi bocznicy – tłumaczy Zbigniew Kucytowski, dyrektor ds. bocznic w CTL Logistics. – Można zatem powiedzieć, że jest to usługa, która polega na całkowitym przejęciu za klienta logistyki związanej z wykonywaniem prac manewrowych, przeładunkiem, spedycją towarów, zaangażowaniem optymalnego potencjału technicznego, zatrudnieniem wykwalifikowanej załogi oraz organizacji pracy na bocznicy kolejowej – zaznacza dyrektor Kucytowski. Jak podaje, w Grupie CTL Logistics obsługą bocznic łącznie z wykonywaniem czynności utrzymania i remontów infrastruktury zajmuje się ponad 570 pracowników, wśród których większość to pracownicy bezpośrednio związani z prowadzeniem ruchu kolejowego oraz specjalistyczna kadra techniczna.
Co przyniesie przyszłość?
– Najważniejszym zjawiskiem obserwowanym na rynku węgla kamiennego w Polsce w ostatnich latach jest coraz większy udział węgla z importu oraz zmniejszająca się sprzedaż przez krajowych producentów – tłumaczy dyrektor Jędrychowski. – Duże znaczenie dla rynku węgla w ostatnich latach miał również lawinowy przyrost zapotrzebowania na biomasę, który doprowadził do równoczesnego zmniejszenia zapotrzebowania na „czarne złoto” – podkreśla. – W naszej ocenie w perspektywie najbliższych lat udział węgla z importu w polskim bilansie energetycznym będzie rosnąć kosztem węgla krajowego, zaś przyrost udziału biomasy w produkcji energii może zostać zahamowany na skutek planowanych nowych regulacji prawnych w tym zakresie mających wejść w życie od 2013 r. – uważa Jędrychowski. Jak podkreśla, CTL z uwagą obserwuje powyższe zjawiska i reaguje z wyprzedzeniem na zmieniającą się rzeczywistość. – Jesteśmy zarówno pod względem taborowym, jak i infrastrukturalnym zdolni do obsługi logistycznej węgla ze Śląska, z portów oraz zza naszej wschodniej i południowej granicy. Obsługę taką możemy realizować z każdego z wymienionych źródeł dostaw węgla równocześnie – zaznacza dyrektor Jędrychowski.