Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Warszawskie oszczędności na komunikacji to tragiczny pomysł

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-12-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Warszawskie oszczędności na komunikacji to tragiczny pomysł
Według Michała Wolańskiego z Katedry Transportu w Szkole Głównej Handlowej, planowany sposób  redukcji kosztów komunikacji warszawskiej jest "tragiczny".  Najbardziej odczują to pasażerowie.

Brakuje jednoznacznej wizji rozwoju komunikacji w stolicy, a cały czas wzrasta koszt jej funkcjonowania.  Jak podaje „Gazeta Wyborcza”  w latach 2002-11 liczby pracowników Zarządu Transportu Miejskiego wzrosła dwukrotnie  z 320 do 650. Fundusze przeznaczane na  płace zwiększyły się o 20 mln zł rocznie.

Według Michała Wolańskiego z Katedry Transportu w Szkole Głównej Handlowej przykładem braku spójnej wizji oszczędności jest m.in. zakup sześcioczłonowych ezt Elf na trasę Lotnisko Chopina. Nie ma popytu na tę linię, i pojady wożą głównie powietrze. Wolański uważa, że zamiast tego Warszawa powinna kupować dłuższe tramwaje.

- Odrębną sprawą są rozliczenia SKM z gminami ościennymi. Warszawa w pełni pokrywa deficyt SKM w obrębie swoich granic, mimo że na końcowym odcinku nie korzysta z niej zbyt wielu warszawiaków, chociażby ze względu na brak linii dojazdowych do stacji. W przypadku odcinka Warszawa Gdańska - Legionowo na terenie Warszawy znajduje się dwie trzecie trasy – informuje „Gazetę Wyborczą”  Wolański.

Kolejnym przykładem są wydatki na parkingi przesiadkowe „Parkuj i Jedź”.  Miasto finansuje kosztowne budynki, które często znajdują się w centrum stolicy, ochronę, a także toalety.   Utrzymanie jednego miejsca na parkingu tego typu to wydatek  1,5 tys. zł rocznie, czyli 125 zł w ciągu miesiąca.

W 2012 roku Miejskie Zakłady Autobusowe zamówiły 105 autobusów. Wyposażone są one  w drogą klimatyzację i skomplikowane systemy informacji elektronicznej. Koszt wyposazenia tego typu to blisko 100 tys. zł za każdy  pojazd. Ani jeden autobus zakupiony przez miasto nie był dofinansowany ze środków unijnym. Warszawa powinna wzorować się na Poznaniu, gdzie co trzeci autobus zakupiono ze środków pochodzących z UE.

Jak informuje Wolański – „Nietrafiona jest również polityka taryfowa. Bilety czasowe (zwłaszcza 20-minutowe) zmniejszyły przychody z podróży na biletach jednorazowych, jednocześnie koszty korzystania z komunikacji drastycznie rosną - już za rok i kilka tygodni czteroosobowa rodzina będzie płaciła za bilety miesięczne 336 zł, a rodzina z trójką dzieci - 389 zł”. W środkach komunikacji miejskiej rzadko przeprowadzane są kontrole biletów.

Dodatkowo brakuje inwestycji w tzw. inteligentne systemy transportowe. Umożliwiają one tramwajom i autobusom szybszą jazdę.  UE chętnie wspiera finansowo projekty tego typu.

Więcej

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy system biletowy. ZTM Warszawa prowadzi rozmowy z firmami

Zintegrowany transport

Nowy system biletowy. ZTM Warszawa prowadzi rozmowy z firmami

Witold Urbanowicz 17 kwietnia 2024

Warszawski ZTM z nowym dyrektorem pionu przewozów

Zintegrowany transport

Warszawski ZTM z nowym dyrektorem pionu przewozów

Witold Urbanowicz 07 lutego 2024

Taniej i wygodniej. Tak ma wyglądać nowy system biletowy w Warszawie

Zintegrowany transport

Warszawa: Wakacyjne rozkłady jazdy. Zmiany na kilkudziesięciu liniach

Zintegrowany transport

Strzegowska (ZTM Warszawa): 99% młodzieży to nasi przyszli pasażerowie

Zintegrowany transport

ZTM Warszawa podsumowuje 2022 r. Udział biletów wzrósł do 30%

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Nowy system biletowy. ZTM Warszawa prowadzi rozmowy z firmami

Zintegrowany transport

Nowy system biletowy. ZTM Warszawa prowadzi rozmowy z firmami

Witold Urbanowicz 17 kwietnia 2024

Warszawski ZTM z nowym dyrektorem pionu przewozów

Zintegrowany transport

Warszawski ZTM z nowym dyrektorem pionu przewozów

Witold Urbanowicz 07 lutego 2024

Taniej i wygodniej. Tak ma wyglądać nowy system biletowy w Warszawie

Zintegrowany transport

Warszawa: Wakacyjne rozkłady jazdy. Zmiany na kilkudziesięciu liniach

Zintegrowany transport

Strzegowska (ZTM Warszawa): 99% młodzieży to nasi przyszli pasażerowie

Zintegrowany transport

ZTM Warszawa podsumowuje 2022 r. Udział biletów wzrósł do 30%

Zintegrowany transport

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5