To będzie dobrze pasować do błoni wokół Stadionu Narodowego i parku Skaryszewskiego - po przebudowie linii tramwajowej wzdłuż al. Zielenieckiej między szynami ma rosnąć trawa. Teraz tramwajarze wolą wylewać czarne smoliste placki.
Tramwaje Warszawskie poinformowały wczoraj o podpisaniu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych tzw. pre-umowy na modernizację linii wzdłuż Targowej i al. Zielenieckiej wraz z dostawą 30 nowoczesnych wagonów z niską podłogą. To oznacza to, że nasza komunikacyjna spółka ma coraz większe szanse na 150 mln zł dofinansowania z Brukseli dla jednego z ważniejszych projektów związanych z organizacją piłkarskich mistrzostw Euro 2012. Wygląda bowiem na to, że po odłożeniu budowy drugiej linii metra i niepewnym losie inwestycji kolejowych wzdłuż linii średnicowej, to właśnie tramwaje przejmą główny ciężar dowozu kibiców na mecze.
Odcinek sąsiadujący ze Stadionem Narodowym powinien się prezentować na europejskim poziomie. Wzdłuż al. Zielenieckiej tramwajarze planują ułożyć szyny na podłożu przystosowanym do wysiewu, a potem pielęgnowania trawy. To bardzo popularne rozwiązanie w zachodniej Europie. W Warszawie podobne istnieje od trzech lat jedynie między Bemowem a Piaskami - do tego też dopłaciła Unia Europejska. Zielona murawa nie tylko poprawia wygląd ul. Powstańców Śląskich i al. Reymonta, ale też wytłumia hałas i drgania.
Wcześniej mówiło się, że trawa będzie też rosła wśród torów na Targowej. Jednak rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka uzależnia to od konsultacji z urzędnikami ratusza i Zarządu Transportu Miejskiego. "Gazeta" spytała o inne lokalizacje dla bardziej estetycznych torowisk. Od kilku lat słychać, że miałyby się znaleźć np. na pl. Zbawiciela. Z tych zapowiedzi nic jednak nie wynika, a Tramwaje Warszawskie przy okazji remontów stosują mało estetyczne betonowe płyty, a nawet asfalt. W ten sposób w zeszłym roku oszpecono nawet kameralną ul. Filtrową. - Bo tam rośnie dużo drzew, które zasłaniałyby trawie słońce, a jesienią trudno sprzątałoby się z trawy liście - przekonuje Michał Powałka. - Poza tym zielone torowiska możemy urządzać wszędzie tam, gdzie mamy pewność, że w razie korków nie będą z nich korzystać karetki albo inne pojazdy uprzywilejowane.
Dodaje, że przy okazji modernizacji linii na Pradze poprawi się też jej przepustowość. Powstanie dodatkowy tor do skrętu z al. Zielenieckiej w prawo do Grochowskiej. Dotychczasowa pętla awaryjna w tym miejscu ma być przesunięta pod Dworzec PKP Stadion - tam, gdzie dziś znajdują się stanowiska autobusów PKS (będą przeniesione pod Dworzec Wschodni). Miasto stworzy nowe centrum przesiadkowe do pociągów, a w przyszłości do drugiej linii metra. Zmieni się też układ przystanków przy Teatrze Powszechnym - tramwaje będą zabierać pasażerów we wszystkich kierunkach dopiero po przejechaniu przez skrzyżowanie al. Zielenieckiej z ul. Zamoyskiego. Powinno to znacznie ułatwić przesiadki. Wysepki przystankowe zostaną wydłużone tak, by mogły się przy nich zatrzymywać dwa przegubowe składy o długości 32 m.
Inwestycja ma być gotowa najpóźniej w 2011 r.