Mimo toczącego się postępowania środowiskowego dla tramwaju na Tarchomin, ZTM Warszawa stara się o równoległą decyzję środowiskową dla tego przedsięwzięcia. Zarządca komunikacji prosi właśnie Biuro Ochrony Środowiska o przesunięcie terminu na uzupełnienie wniosku o niezbędną dokumentację do dnia 30 czerwca 2013 r. Po co dwie decyzje dla tego samego?
W Biurze Ochrony Środowiska toczy się teraz postępowanie w sprawie budowy linii tramwajowej na Tarchomin wraz z rozbudową ul. Światowida. Obejmuje ono dwa etapy: z torowiskiem do zawrotki przy ul. Mehoffera oraz pętli Winnica. W związku z uwagami mieszkańców do ponownie złożonego raportu oddziaływania na środowisko, ZTM postanowił do końca listopada br. złożyć autopoprawkę do dokumentu. Po tym BOŚ wyda decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Nowa pętla nieco wcześniej
Jednocześnie ZTM stara się o decyzję środowiskową dla przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa oraz przebudowa układu drogowego ul. Projektowanej i ul. Światowida wraz z budową linii tramwajowej na odcinku od Trasy Mostu Północnego do pętli tramwajowej Mehoffera”. Odpowiada to pierwszemu etapowi inwestycji, zawartym już w pierwszym wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
ZTM składał także podobny wniosek w 2010 r. po uzyskaniu pierwszej decyzji środowiskowej dla całej trasy, która następnie została uchylona. – Zarząd Transportu Miejskiego złożył odrębny wniosek, ponieważ rozważał możliwość budowy zawrotki pomiędzy ul. Ćmielowską i Botewa, która w przyszłości po wybudowaniu linii tramwajowej wzdłuż ul. Modlińskiej, pozwoliłaby na zawracanie tramwajów jadących od strony Żerania. Teren pod zawrotkę pomiędzy tymi ulicami, nie był objęty wcześniejszą decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach – wyjaśnia Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM-u. Dodajmy, że nowa, nieprzewidziana wcześniej pętla, znajdowałaby się w odległości około 750 metrów od tej planowanej przy ul. Mehoffera.
Po uchyleniu pierwszej decyzji środowiskowej, ZTM zawiesił postępowanie w sprawie równoległej decyzji. Teraz jednak wniosek został „odkurzony” – zarządca komunikacji stara się o przesunięcie terminu na uzupełnienie wniosku o niezbędną dokumentację do dnia 30 czerwca 2013 r. – Dziś priorytetem jest uzyskanie ponownej decyzji środowiskowej na cały odcinek trasy tj. od mostu Marii Skłodowskiej-Curie do Winnicy (tu toczy się jeszcze postępowanie administracyjne) i dopiero po jego zakończeniu i wydaniu decyzji środowiskowej, możliwe będzie wznowienie postępowania dla decyzji środowiskowej z zawrotką pomiędzy ul. Botewa i Ćmielowską – mówi Igor Krajnow.
Zabezpieczenie przed niepowodzeniem?
Obserwatorzy inwestycji dodają, że równoległy wniosek może służyć jako zabezpieczenie, gdyby znowu „coś nie wyszło” z decyzją dla całej trasy – nowy raport zawierałby trasę tylko do Mehoffera, czyli z pominięciem problematycznej końcówki torowiska do Winnicy. – Moim zdaniem jest to postępowanie prowadzone siłą bezwładności / na zasadzie zabezpieczenia: jeśli nie ta, to ta – zastanawia się Wojciech Tumasz, radny białołęcki.