Pogotowie interweniowało w piątek po zasłabnięciach w tramwajach. Do szpitala odwieziono pasażerów, a nawet motorniczego. Tymczasem w połowie sprawdzonych przez ZTM Warszawa pojazdów były problemy z klimatyzacją.
. O godz. 9.25 na pętli Wiatraczna zasłabł motorniczy linii 8. - Pogotowie zabrało go do szpitala. Kierował składem typu 116N, w którym klimatyzacja działa tylko w kabinie motorniczego. Nasz instruktor odprowadził ten tramwaj do zajezdni - powiedział "Gazecie Wyborczej" Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Przed południem w tramwaju linii 7 zasłabła pasażerka. Spowodowało to 11-minutową przerwę w ruchu tramwajów w Al. Jerozolimskich. Kobiecie również pomocy udzieliło pogotowie. Po południu motorniczowie nowych Swingów zgłaszali awarie wentylacji i chłodzenia, podawali też temperaturę w środku wagonów: w tramwaju linii 25 na pl. Zawiszy były 44 st. C, w linii 17 na rondzie Babka - 43 st. C.
Więcej
Prawie połowa pojazdów z niesprawną klimatyzacją
Od 6 lipca Zarząd Transportu Miejskiego zaostrza sankcje za niewłączoną lub niesprawną klimatyzację. Przewoźnik otrzyma 20 proc. mniej środków za kurs realizowany pojazdem, w którym stwierdzono uchybienia. Po raz pierwszy jest również rozważane odsyłanie autobusów z pętli do zajezdni, uznając pojazd z niewłączoną/niesprawną klimatyzacją jako niesprawny technicznie.
Codziennie, przez 7 dni w tygodniu, w godzinach 6.00-22.00 nadzór ruchu ZTM sprawdza temperaturę powietrza w pojazdach, które mają zamontowaną klimatyzację. Pojazdy z klimatyzacją można rozpoznać po charakterystycznych białych nasadkach na dachu. Od 30 kwietnia br. skontrolowano w ten sposób 2082 pojazdy. Za niewłączoną/niesprawną klimatyzację w 852 przypadkach nałożono kary finansowe na przewoźników. Przez pierwsze cztery dni lipca nadzór ruchu skontrolował 784 pojazdy, uchybienia stwierdzono w 331 przypadkach. Dziennie sprawdzanych jest nawet 230 pojazdów.
ZTM zaostrza kary
Dodatkowo, od 6 lipca ZTM zaostrzył sankcje wobec przewoźników. O 20 proc. będzie obniżana stawka za wozokilometr dla przewoźnika za kurs, w trakcie którego stwierdzono uchybienie. W przypadku niesprawności klimatyzacji obniżona stawka obowiązuje do czasu naprawy. Po raz pierwszy rozważane jest również odsyłanie autobusów z pętli do zajezdni, uznając pojazd z niewłączoną/niesprawną klimatyzacją jako niesprawny technicznie. W takich przypadkach przewoźnik nie otrzyma żadnych środków finansowych za niezrealizowany kurs. Dodatkowo zostanie naliczona kara finansowa za uchybienie.
Po Warszawie nadal jeździ ponad 900 z 1857 autobusów bez klimatyzacji. W takich przypadkach kierowca zobligowany jest do otwarcia szyberdachów. Dodatkowo powinien zadbać o to, by wszystkie okna były otwarte. Przypadki zamkniętych szyberdachów w pojazdach nieklimatyzowanych również podlegają sankcjom finansowym nakładanym przez nadzór ruchu ZTM.
ZTM prosi również o pomoc pasażerów, by powiadamiali o niewłączonej/niesprawnej klimatyzacji podając numer taborowy, datę i godzinę oraz nr linii. Proszę zgłaszać także autobusy bez klimatyzacji, które mają zamknięte szyberdachy. Kontakt pod numerem Infolinii (22) 194 84, za pośrednictwem strony internetowej ztm.waw.pl (zakładka kontakt) lub poprzez facebook.com/ztm.warszawa.