Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Warszawa: Montują guzki na dworcu Śródmieście

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
23-10-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Na dworcu Warszawa Śródmieście trwa montaż oznakowania dotykowego dla osób niewidomych. Niesie to za sobą ograniczenia w korzystaniu z peronów. Guzki znowu pojawiają się w złym miejscu – na kolei nadal brakuje jednolitego systemu oznaczeń.

Od kilku dni trwa montaż guzków przy krawędziach peronu na dworcu Warszawa Śródmieście. Poszczególne krawędzie są odgradzane. Ostatnio z użytku wyłączona była krawędź na peronie nr 1. Odprawa pasażerów jadących w kierunku wschodnim odbywała się w całości ze środkowego peronu (nr 2).

Metalowe guzki, podobne do tych, co w metrze i na Dworcu Centralnym, są montowane na istniejących płytach – w strefie zagrożenia pomiędzy linią ostrzegawczą a krawędzią peronu. Niestety, przykład dworca Warszawa Śródmieście pokazuje, że na kolei nadal panuje wolna amerykanka, jeżeli chodzi o oznaczenia dla niepełnosprawnych. Na wielu peronach, w trakcie prowadzonych modernizacji dworców i linii kolejowych, zaczęły pojawiać się oznakowania dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących. Wdrażane rozwiązania różnią się jednak pod względem umiejscowienia, jak i formy wypukłych „guzków”, mających wyznaczać strefę zagrożenia. Na części stacji guzki pojawiają się w strefie zagrożenia, na innych w miejscu linii ostrzegawczej, a na jeszcze innych – przed linią ostrzegawczą.

Zarządcy infrastruktury kolejowej – jak widać – nie tworzą spójnego, uniwersalnego systemu oznaczeń, dzięki któremu niewidomi i niedowidzący czuliby się pewniej w przestrzeni publicznej. Inwestorzy zasłaniają się brakiem obowiązujących norm i pozostawiają oznakowania w gestii projektantów. – To bardzo utrudnia bezpiecznie funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością wzroku na peronach. Nie rozumiemy dlaczego odległości umieszczania wypukłych oznaczeń są inne na różnych dworcach – mówi Agnieszka Fabisiak z Centrum Rehabilitacji Polskiego Związku Niewidomych. Jak wyjaśnia, brak jednego, uniwersalnego standardu utrudnia uczenie się oznaczeń osobom niewidomym i słabowidzącym.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju pracuje od dłuższego czasu nad uregulowaniem kwestii oznaczeń. Na razie, dzięki determinacji Metra, takie ustalenia przyjęto dla kolei podziemnej. Tam guzki znajdują się przed strefą zagrożenia, a rozwiązania zostały przetestowane. Guzki tym samym oznaczają dla niewodnych strefę „tu wolno przebywać”.

Konieczność uregulowania kwestii guzków wynika z Decyzji Komisji Europejskiej z 21 grudnia 2007 r. dot. technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu „Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się” na kolei (TSI PRM). Zgodnie z nią „granica strefy zagrożenia, położona najdalej od krawędzi peronu po stronie toru, musi być oznaczona wizualnymi i dotykowymi znakami ostrzegawczymi. Oznaczenia dotykowe będą zgodne z przepisami krajowymi”. Choć decyzja obowiązuje od 1 lipca 2008 r., do dziś takich regulacji nie wydano. W efekcie nawet nie można ocenić, czy zastosowane na kolei rozwiązania są zgodnie z przepisami.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Otworzą zamknięte przejście na dworcu Śródmieście?

Infrastruktura

Kolej zagospodaruje teren nad Warszawą Śródmieście?

Biznes

Kolej zagospodaruje teren nad Warszawą Śródmieście?

wu, Transport-publiczny.pl 28 stycznia 2015

Pozostałe z wątku:

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Otworzą zamknięte przejście na dworcu Śródmieście?

Infrastruktura

Kolej zagospodaruje teren nad Warszawą Śródmieście?

Biznes

Kolej zagospodaruje teren nad Warszawą Śródmieście?

wu, Transport-publiczny.pl 28 stycznia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5