– Według informacji uzyskanych od dostawcy w czasie prowadzonego dialogu koszt zakupu taboru z wychylnym pudłem byłby wyższy o 5% do 10% od taboru bez „tilta” – mówi w rozmowie z Robertem Wyszyńskim członek komisji przetargowej dot. zakupu składów zespolonych w PKP Intercity SA, Marek Kotlarczyk.
Robert Wyszyński: Czy oferowane przez Alstom ezt posiada tzw. wychylne pudło („tilt”) i czy jest ono aktywne czy nie lub czy możliwe są obydwie opcje (część składów wychylna, część niewychylna)?
Marek Kotlarczyk: „Tilt” nie był wymagany w SIWZ, dostawca mógł zaoferować „wychylne pudło”. Jednak zaoferowano nam pojazd Nowe Pendolino ETR610 (analogiczne jak dla przewoźnika Cisalpino) z unieruchomionym systemem „wychylnego pudła”.
A jakie są – według obliczeń teoretycznych PKP IC (lub firm wykonujących takie symulacje dla PKP IC) – różnice dotyczące teoretycznego czasu przejazdu np. Husarza + 7-8 wagonów (tzw. "klasyka") w stosunku do zespolonego składu ETR 610 (napęd rozproszony, 7 wagonów, ok. 5,6 MW) pomiędzy Warszawą a Trójmiastem dla poszczególnych wersji wartości przyśpieszeń odśrodkowych na łukach: 0,6; 0,8; 1 m/s2 oraz 1,8 m/s2 dla wychylnego pudła?
Czas jazdy w relacji Warszawa Zachodnia – Gdynia z dziewięcioma postojami (W-wa Centralna 3 min, W-wa Wsch. 3 min, Iława Gł. 1 min, Malbork 1 min, Tczew 1 min, Gdańsk Gł. 3 min, Gdańsk Wrzeszcz 1 min, Gdańsk Oliwa 1 min, Sopot 1 min – razem czas postojów 15 min) dla linii o dopuszczalnym przyśpieszeniu a = 0,6 m/s2 wynosi 188,3 min dla obu rodzajów pojazdów. Dla linii o dopuszczalnym przyśpieszeniu a = 0,8 m/s2 czas przejazdu wynosi 184,4 min dla obu rodzajów pojazdów, a dla linii o dopuszczalnym przyśpieszeniu a = 1,0 m/s2 czas przejazdu wynosi 178,1 min dla obu rodzajów pojazdów. Natomiast dla parametrów linii o dopuszczalnym przyśpieszeniu a = 1,8 m/s2 pojazd z wychylnym pudłem pokona tę trasę w czasie 170,4 min. Dla porównania pojazd bez wychylnego pudła jadący po tej samej linii pokona trasę w czasie 178,1 min (różnica w czasie tylko 7,7 minuty wobec 1 m/s2).
Podobno „tilt” jest droższy od wersji „beztiltowej”? Czy mógłby pan przybliżyć owe różnice pomiędzy kosztami zakupu składów zespolonych w rodzaju ETR 610 z wychylnym pudłem i bez wychylnego pudła oraz kosztów eksploatacji, utrzymania, serwisu ETR 610 z wychylnym pudłem i bez niego?
Według informacji uzyskanych od dostawcy w czasie prowadzonego dialogu – koszt zakupu taboru z wychylnym pudłem byłby wyższy o 5% do 10% od taboru bez „tilta”. Koszt utrzymania taboru z wychylnym pudłem również byłby wyższy o 5 % do 10 % od taboru bez „tilta”.
Całość obszernego wywiadu w "Rynku Kolejowym" nr 2/2011. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik