Partnerzy serwisu:
Biznes

Wach: Konkurencja, czyli walka o rynek, a nie na nim

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
02-09-2010
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy, 2 września 2010

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
- Jestem za konkurencją, ale na etapie przetargu, czyli walki „o” rynek, a nie „na” rynku, w momencie, gdy zawarty został już kontrakt, a jego realizacja poniżej uzgodnionych warunków pociąga większe koszty dla budżetu państwa, czyli podatników, w tym również tych pasażerów, którzy wówczas tylko pozornie płacą mniej za bilet - mówi w wywiadzie dla "Rynku Kolejowego" Andrzej Wach, prezes PKP SA.

- Od ponad dwóch dekad mamy w Polsce gospodarkę wolnorynkową, czyli opartą na mechanizmie konkurencji. Równocześnie wszędzie tam, gdzie zaangażowane są środki budżetowe (a w przypadku przewozów pasażerskich są umowy PSC) potrzebny jest transparentny mechanizm ich dystrybucji, czyli, inaczej mówiąc, rynek regulowany - tłumaczy prezes Wach.

- Jednak regulacja wcale nie oznacza braku konkurencji. W Wielkiej Brytanii funkcjonuje model konkurencji regulowanej - przewozy są wykonywane przez prywatne firmy na zlecenie rządu. Właściwie kontrakty na obsługę linii dochodowych się tam kupuje. Kto da lepszą ofertę, ten ma prawo kursować po niej przez 5–20 lat. Te połączenia, które są niedochodowe, są dofinansowywane przez państwo. W obu przypadkach operator jest wybierany w drodze dwuetapowych przetargów. Kontrakty z przewoźnikami są bardzo szczegółowe. Określają np. po jakich trasach i jak często będą kursować pociągi. Tylko w nielicznych przypadkach konkurencja ma miejsce już na rynku - uważa szef PKP SA.

- W ten sposób rząd brytyjski zapobiega aktom nieuczciwej i niekontrolowanej konkurencji, która skutkowałaby pogłębieniem deficytu zakontraktowanych przewoźników i, co za tym idzie, koniecznością zwiększania ich dofinansowania przez państwo. To mechanizm sprawdzony, bo w Wielkiej Brytanii działa 19 spółek kolejowych – o 10 więcej niż w Polsce. Z tego pięć kursuje pomiędzy największymi miastami, osiem obsługuje połączenia regionalne, a pozostałe działają w Londynie - mówi Andrzej Wach w rozmowie z "RK".

- Tak więc jestem za konkurencją, ale na etapie przetargu, czyli walki „o” rynek, a nie „na” rynku, w momencie, gdy zawarty został już kontrakt, a jego realizacja poniżej uzgodnionych warunków pociąga większe koszty dla budżetu państwa, czyli podatników, w tym również tych pasażerów, którzy wówczas tylko pozornie płacą mniej za bilet. Oczywiście konkurencja „na” rynku też powinna być możliwa, ale po teście ekonomicznego wpływu na funkcjonowanie rynku - podkreśla prezes PKP SA.

Już jutro debata w siedzibie UOKiK, poświęcona konkurencji na rynku kolejowym. RK przygotuje obszerną relację z tego spotkania.


Całość rozmowy z prezesem Andrzejem Wachem w najnowszym numerze "Rynku Kolejowego". Zapraszamy do prenumeraty lub Empików (zobacz listę sklepów)

 

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Zobacz również:

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Kasper Fiszer 17 lipca 2023

Grupa PKP zaprezentowała wyniki finansowe za 2022 rok

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

Biznes

Grupa PKP rozwija współpracę transatlantycką

inf. prasowa PKP SA 14 czerwca 2023

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Biznes

Grupa PKP zapowiada kolejne inwestycje

Redakcja 09 czerwca 2023

Niebawem remonty kolejnych dworców w województwie łódzkim

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5