Śląski Magistrat poinformował, że jeszcze w tym roku możliwe będzie uruchomienie pociągów z Tychów do Bierunia. Dzięki temu remont drogi krajowej nr 1 dla pracowników lokalnych przedsiębiorstw stanie się mniej uciążliwy, a oni sami zyskają dogodny dojazd do miejsc pracy.
Ze względu na remont DK1 w Tychach, lokalnym przedsiębiorcom oraz śląskiemu magistratowi zależało, by przystanki zostały uruchomione jeszcze w tym roku. Pojawiła się inicjatywa przedłużenia Szybkiej Kolei Regionalnej. Jej realizacja, poprzez odbudowanie sieć trakcyjnej i wybudowanie nowych przystanków: Bieruń Mleczarnia i Bieruń Stary, pozwoliłaby pracownikom Tyskiej Strefy Ekonomicznej korzystać z komunikacji kolejowej. Z informacji miasta Tychy wynika, że przystanki zostaną oddane w tym roku.
Działania tyskich przedsiębiorców to dowód kreatywnego i przyszłościowego podejścia do kwestii niekoniecznie ściśle związanych z ich działalnością. – Zainteresowanie przedsiębiorstw chcących partycypować w kosztach uruchomienia nowej linii to przykład kreatywnego podejścia do przezwyciężenia barier inwestycyjnych związanych z rozwojem kolejowej infrastruktury pasażerskiej. To podejście to pozytywny sygnał świadczący o świadomości znaczenia kolejowej komunikacji pasażerskiej w życiu społeczności lokalnych – mówi Witold Trólka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
W projekt zaangażowanych jest sporo podmiotów. Są to m.in. samorządy województwa śląskiego, ale nie tylko. – Miasto Tychy, miasto Bieruń, MZK Tychy, PKP PLK – wylicza Trólka. – Perspektywicznie trasa może zostać jeszcze przedłużona do Oświęcimia. W ostatnim spotkaniu grupy roboczej udział wzięli przedstawiciele władz Oświęcimia oraz Małopolski – dodaje. Z nieoficjalnych informacji, do jakich dotarł „Rynek Kolejowy” wynika, iż władze Oświęcimia są żywo zainteresowane takim rozwiązaniem.
Jak informowaliśmy wcześniej, obsługa linii Sosnowiec – Katowice – Tychy Lodowisko z możliwością przedłużenia do Bierunia decyzją zarządu województwa zostanie w 2013 r. przekazana Kolejom Śląskim. – Docelowo chcielibyśmy, aby cała linia była obsługiwana przez tabor elektryczny. Ze względu na jego ograniczoną dostępność możliwe, że w tzw. okresie przejściowym linię mogą obsługiwać pojazdy spalinowe – informuje Trólka.
Linia kolejowa Tychy Miasto – Nowy Bieruń nie jest zelektryfikowana. Polskie Linie Kolejowe wyraziły gotowość do jej elektryfikacji, jeśli po uzyskaniu deklaracji zarządu województwa o organizacji przewozów na tej linii. Teraz urząd marszałkowski czeka na propozycje inwestycyjne ze strony PLK. – Wierzymy, że sukces tej współpracy może być dla innych samorządów wzorem, jak rozwiązywać problemy niedoinwestowanej kolejowej infrastruktury pasażerskiej na swoim terenie – dodaje Trólka.