„Jak pani może dać gwarancję, że pani koleżanka Maria Wasiak z radomskiej Unii Wolności, która nie poradziła sobie z PKP, będzie teraz dobrze zarządzać wszystkimi inwestycjami w kraju?” – pytał premier Ewę Kopacz podczas debaty nad expose poseł Marek Suski. Posłowie podczas debaty zadali wiele pytań dotyczących kwestii związanych z funkcjonowaniem MIR. Kopacz zapowiedziała, że udzielone na nie zostaną odpowiedzi na piśmie.
1 października, w wieczornym głosowaniu, Sejm zdecydował o udzieleniu wotum zaufania rządowi premier Ewy Kopacz. Exposé nowej premier trwało mniej niż godzinę. – Najbliższe lata to rewolucja przede wszystkim w pasażerskim transporcie kolejowym – powiedziała w "infrastrukturalnej" części wystąpienia. Po expose rozpoczęła się dyskusja sejmowa z przedstawicielami wszystkich klubów parlamentarnych.
– Zadam jedno pytanie, dotyczące drogi kolejowej [Warszawa-Radom – red.]. Od 2007 r. pani marszałek, wtedy jeszcze poseł, potem minister, obiecywała, że ta droga będzie oddana do użytku do 2013 r. Teraz z odpowiedzi na interpelację wiem, że ona nie będzie oddana nawet do 2020 r. A w tym exposé pani o tej drodze kolejowej nic nie powiedziała. Kiedy pani Maria Wasiak zarządzała koleją, to tak zaprojektowaliście tę trasę, że z torami kolejowymi nie trafiono pod istniejący wiadukt, a nowego wiaduktu żeście nie zaprojektowali – mówił poseł Suski, mając na myśli sytuację z wiaduktem drogowym w ciągu ul. Żółkiewskiego w Radomiu. 2 lata temu lokalne media informowały, że układ torów kolejowych został zaplanowany pod nowy wiadukt, natomiast w planach kolei budowy takiego wiaduktu nie było, a władze Radomia informowały, że nie są w stanie sfinansować same takiej inwestycji.
Bilans unijnej perspektywy 2007-13, zadłużenie KFD…
Inny poseł PiS, Andrzej Adamczyk (wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury) pytał premier Kopacz m.in. o to, czy poleciła sporządzić bilans kontraktacji środków unijnych w ramach perspektywy finansowej 2007-13. – Chodzi o środki wykorzystywane w obszarze inwestycji infrastrukturalnych, kolej, transport drogowy, transport śródlądowy, o ich dotychczasowe i przewidywalne wykorzystanie. W jakiej wysokości środki nie zostaną wykorzystane? To, że nie zostaną, to wiemy. W jakiej wysokości? – pytał Adamczyk.
Polityk PiS dopytywał też m.in. o deficyt Krajowego Funduszu Drogowego. – Na koniec tego roku przewidywany jest deficyt w wysokości 50 mld zł. Na posiedzeniu rządu podjęli państwo decyzję o gwarancjach, jeżeli chodzi o kolejne obligacje, środki Banku Gospodarstwa Krajowego, na kwotę kilkunastu miliardów złotych. Jaka jest koncepcja, jeżeli chodzi o spłatę tego zadłużenia? Dzisiaj państwo macie tylko pomysł, żeby rolować to zadłużenie. Dzisiaj państwo podkładacie przyszłym rządom bombę z opóźnionym zapłonem – stwierdził poseł Adamczyk. Zwrócił on jednocześnie uwagę na fakt, iż na odcinku autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą wciąż trwają prace inwestycyjne, a na odcinku, który pierwotnie realizowało chińskie konsorcjum COVEC, polscy podwykonawcy dalej nie otrzymują wynagrodzenia za wykonane roboty.
Właśnie inwestycje drogowe najbardziej, spośród przedsięwzięć transportowych, interesowały posłów, którzy wzięli udział w debacie. Marzena Wróbel (niezrzeszona) pytała np. o wschodnią obwodnicę Radomia, a Beata Mazurek (PiS) o obwodnicę Chełma i Tomaszowa Lubelskiego. O te dwie ostatnie inwestycje dopytywał też poseł Zbigniew Matuszczak (SLD). – W najbliższym okresie mamy oddać ok. 1700 km dróg, ok. 40 obwodnic, grube miliardy będą przeznaczone na modernizację kolei. Chciałbym panią poinformować – zwrócił się poseł Matuszczak do premier Kopacz – że w ostatnich 7 latach na terenie województwa lubelskiego wybudowano niespełna 60 km drogi ekspresowej S17. Mam pytanie: co z drogami ekspresowymi S12 i S17 na odcinkach Piaski – Dorohusk i Piaski – Hrebenne – granica państwa? Otóż było to zapisane w planie budowy dróg i autostrad, oddanie tego do użytku było zaplanowane do roku 2013 – przypominał Matuszczak.
Czy uda się w 5 lat dokończyć obwodnice wokół Warszawy?
Posłanka PO Lidia Gądek pytała o plany budowy północnej obwodnicy Krakowa (określiła tę inwestycję jako „strategiczną dla Małopolski”), natomiast inny polityk PO Józef Lassota zadał pytanie o termin budowy drogi S7 pomiędzy granicą woj. świętokrzyskiego i Krakowem. Poseł Jacek Sasin (PiS) powątpiewał natomiast, czy uda się, zgodnie z zapowiedziami Kopacz, dokończyć do 2019 r. „pierścień obwodnic” wokół Warszawy. Poseł Joachim Brudziński (PiS) krytykował natomiast Kopacz za brak konkretnych planów rozwoju portu zewnętrznego w Świnoujściu – w sytuacji, w której Rosjanie budują nowy port w Kaliningradzie, a Niemcy rozwijają port w Rostocku.
Ewa Kopacz w odpowiedzi na uwagi posłów powiedziała, że „ponieważ było bardzo dużo szczegółowych pytań – tych pytań było ponad 100 – moi ministrowie na piśmie, z całą starannością, odpowiedzą na każde pytanie”.