Jak podkreślają eksperci, w praktyce przekłada się to m.in. na mniejszą liczbę wypadków drogowych, skrócenie czasu podróży i redukcję emisji spalin do powietrza, a także nowe środki w budżetach miejskich, które mogą być przeznaczone na rozwój infrastruktury lub bardziej przyjaznego środowisku transportu publicznego.
– Bez wątpienia są korzyści w zakresie usprawnienia ruchu. Zwłaszcza w systemach, wdrażanych w celu usprawnienia ruchu komunikacji miejskiej, określone korzyści zostały osiągnięte. Z informacji, jakie mamy z miast, gdzie systemy tego typu już działają wiemy, mieszkańcy byli w stanie to zauważyć – podkreśla dyrektor Kapsch Telematic Services.
Na razie systemy ITS wprowadzane są głównie w miastach wojewódzkich z inicjatywy samorządów. Przy realizowaniu tych projektów wykorzystuje się głównie środki europejskie.
Do tej pory w Polsce takie rozwiązania nie były szczególnie rozpowszechnione, ale – jak zauważa dyrektor generalny Kapscha – świadomość korzyści, jakie przynoszą rozwiązania ITS w miastach, jest coraz większa.
– Miasta coraz częściej rozpisują przetargi na różne segmenty ITS. System jest dość skomplikowany, obejmuje różne segmenty, w zależności od potrzeb miast i może być rozbudowywany w miarę pojawiania się nowych potrzeb – wyjaśnia Marek Cywiński.
Jaka jest rola transportu publicznego i integracji różnych jego środków w rozwoju aglomeracji? Jakie są doświadczenia z tym związane polskich samorządów? Czy inwestycje w tę sferę mogą być lekarstwem na kryzys? Jakie dobre i złe rozwiązania można zaprezentować? - te i inne tematy będą dyskutowane już dziś, 26 września, w warszawskim hotelu Radisson Blu Sobieski, w którym odbędzie się Kongres Transportu Publicznego 2012.
Imprezą towarzyszącą Kongresowi Transportu Publicznego jest Forum Inwestycji Tramwajowych 2012, które odbędzie się dnia następnego, 27 września br. Więcej informacji na temat Kongresu, szczegółowy program oraz lista partnerów, sponsorów i patronów, na stronie www.kongrestransportupublicznego.pl