SKM Trójmiasto jeszcze w listopadzie ogłosi przetarg na zakup dwóch fabrycznie nowych pociągów. Jak podał portal trójmiasto.pl, jest to wynik porozumienia z bankiem i odroczenia spłaty na zmodernizowane wcześniej pojazdy.
Jedną z największych bolączek SKM jest zły stan taboru. Średni wiek pociągów, jakimi dysponuje ten przewoźnik, to ok. 30 lat. M.in. z tego względu na przestrzeni ostatnich lat nastąpił wyraźny spadek liczby pasażerów SKM. W 2007 r. liczba ta wynosiła 40,55 mln osób, w 2013 r. – 35,21 mln, co oznacza spadek aż o 13%. Dzieje się to w sytuacji, kiedy aglomeracja trójmiejska posiad najlepsze, obok aglomeracji warszawskiej, warunki do rozwoju kolei aglomeracyjnej (SKM posiada ponad 30-kilometrowe wydzielone torowisko). Dla porównania, liczba pasażerów trzech mazowieckich przewoźników (KM, SKM Warszawa i WKD) w latach 2007-13 wzrosła aż o 58%.
Oczywiście zły stan taboru nie jest jedyną przyczyną spadku liczby pasażerów SKM. Do tych przyczyn należy zaliczyć też m.in. chaotyczny system taryfowy (brak pełnej integracji SKM zarówno z komunikacją miejską, jak i z Przewozami Regionalnymi), jak i zbyt rozbudowaną siatkę połączeń autobusowych i trolejbusowych ZKM Gdynia, które w wielu wypadkach niepotrzebnie konkurują z SKM. Ale stan samego taboru też naturalnie skutecznie zniechęca pasażerów.
Pierwszy duży krok w dobrym kierunku został dopiero co zrobiony: właśnie zakończył się proces modernizacji 22 składów SKM, czyli 1/3 posiadanego przez przewoźnika taboru. To jednak nie rozwiązuje całości problemów, dlatego też zapowiedź jakichkolwiek inwestycji w nowy tabor niewątpliwie powinna cieszyć.
Nowy tabor to efekt udanych negocjacji z BGK
– O zakupie nowych pociągów myśleliśmy już od dłuższego czasu. Udało nam się dojść do porozumienia z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie odroczenia spłaty obligacji wyemitowanych na potrzebę modernizacji EZT-ów. Pieniądze te wraz ze środkami przez nas już zgromadzonymi oraz przy dofinansowaniu ze środków unijnych przeznaczymy na zakup dwóch nowych pociągów – powiedział portalowi trójmiasto.pl Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM. Dodaje, iż nowe pociągi będą „typowo miejskie z dużą liczbą drzwi oraz bardzo przestronne”.
Trojmiasto.pl dodaje, że jeżeli uda się pozyskać dofinansowanie ze środków unijnych na zakup taboru (co jest ponoć już niemal pewne), to nowe pociągi pojawią się na torach będziemy podróżowali pod koniec przyszłego roku. Będą one kursowały na trasie Gdańsk-Wejherowo.
Na inne inwestycje na razie brakuje środków
Co z dalszymi inwestycjami? Zakup nowego taboru dla SKM został wpisany do Regionalnego Programu Strategicznego „Mobilne Pomorze”. Na razie jest to jednak martwy zapis, gdyż nie ma zagwarantowanych źródeł finansowania. Wart 320 mln zł projekt zakupu 10 nowych ezt dla SKM nie zmieścił się w projekcie trójmiejskiego ZIT. Środki na ten cel będą prawdopodobnie poszukiwane w ogólnokrajowym Programie Operacyjnym „Infrastruktura i Środowisko”.