83 proc. ankietowanych lubi kolej, a najważniejszym powodem jej wyboru jest czas podróży i komfort. Najwięcej zastrzeżeń mamy do punktualności, źle działającej informacji pasażerskiej na dworcach i braku wspólnych kanałów sprzedaży biletów przewoźników funkcjonujących na polskim rynku. To tylko niektóre wnioski z drugiej edycji badania satysfakcji pasażerów kolei, z którego zbiorczy raport publikuje Urząd Transportu Kolejowego.
Raport przygotowany na podstawie przeprowadzonej ankiety ma na celu przedstawienie kompleksowego obrazu kolei w oczach jej klientów oraz zmian, jakie nastąpiły w tym zakresie od poprzedniego badania z 2019 r. To także źródło informacji dla przewoźników oraz zarządców infrastruktury na temat potrzeb podróżnych, doświadczanych przez nich niedogodności oraz oczekiwanych zmian. W dokumencie zawarto również ocenę bezpieczeństwa epidemicznego oraz wpływ pandemii koronawirusa na ruch pasażerski.
– Zapraszam do lektury udostępnianej dziś Państwu publikacji. Jednocześnie zachęcam przedsiębiorstwa kolejowe do uwzględnienia wyników badania opinii pasażerów podczas planowania inwestycji, podejmowania działań naprawczych czy tworzenia własnych strategii rozwoju – mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
– Liczę, że raport przygotowany przez Urząd Transportu Kolejowego będzie dla Państwa cennym źródłem wiedzy i przyczyni się do podnoszenia jakości świadczonych usług oraz ich lepszego dostosowania do oczekiwań podróżnych – dodaje Prezes UTK.
Badanie satysfakcji pasażerów zostało przeprowadzone w formie interaktywnej ankiety. Wypełniło ją łącznie 1 516 osób. Formularz składał się z pytań otwartych i zamkniętych, które zostały wcześniej skonsultowane z organizacjami społecznymi działającymi na rynku pasażerskich przewozów kolejowych oraz instytucjami publicznymi podejmującymi działania na rzecz osób z niepełnosprawnością.
Raport dostępny jest w formie elektronicznej na stronie UTK.