Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez spółkę PKP Intercity przepisów dotyczących nadzoru nad stanem infrastruktury i utrzymaniem bocznicy kolejowej Warszawa Grochów oraz nad utrzymaniem pojazdów trakcyjnych – poinformowano w komunikacie.
Naruszenie przepisów polegało tu m.in. na niewykonaniu zaleceń pokontrolnych z 12 listopada 2014 r. Dotyczyły one:
- eksploatacji bocznicy kolejowej bez dokumentu uprawniającego;
- niewłaściwego prowadzenia dokumentacji dotyczącej torów oraz niewłaściwego stanu technicznego torów i rozjazdów, których szerokość utrzymywana jest za pomocą kawałków podkładek i prowizorycznych ściągów szynowych;
- niewłaściwego stanu technicznego urządzeń sterowania ruchem kolejowym i urządzeń sieci trakcyjnej;
- niewłaściwego nadzoru nad eksploatacją i utrzymaniem pojazdów trakcyjnych.
Naruszone zostały przepisy ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, a także wewnętrzne przepisy PKP Intercity.
- Bezpieczeństwo jest naszym priorytetem. Inwestujemy nie tylko w nowe pociągi czy lokomotywy ale również zaplecza techniczne. Tylko w 2015 r. spółka wydała na podniesienie standardu technicznego infrastruktury torowej i sieci trakcyjnej na stacji postojowej Warszawa Grochów ponad 6 mln zł. Kolejne 7 mln zł zostanie zainwestowane w tym roku. W ramach prac wymieniane są szyny, rozjazdy, wstawki międzyrozjazdowe, tory, itp. - komentuje Beata Czeremajda z PKP Intercity.
W perspektywie kolejnych 2 lat przewoźnik przeznaczył na remonty 9 stacji serwisowych, w tym warszawskiej, ok. 400 mln zł. Zmodernizowana infrastruktura do utrzymania pociągów usprawni pracę obsługi technicznej oraz wykluczy część ryzyk związanych z realizacją rozkładu jazdy, np. poprzez montaż urządzeń do podgrzewania rozjazdów w zimie. Wszelkie zalecenia Urzędu są obecnie wdrażane - zapewnia PKP Intercity.