Ostatnio Urząd Transportu Kolejowego podjął kilka decyzji wyłączających z eksploatacji pojazdy przewoźników kolejowych. W informacjach brakuje szczegółów. Dotąd podały nam je Koleje Dolnośląskie i WKD.
Ostatnio informowaliśmy o kilku decyzjach UTK, które spowodowały wyłączenie pojazdów z eksploatacji. 6 czerwca urząd wydał nakaz wyłączenia z eksploatacji pojazdów przewoźników pasażerskich Arriva RP oraz PKP Intercity. 11 czerwca UTK wydał decyzje wyłączające lub ograniczające eksploatację pojazdów należących m.in. do PKP Intercity i Kolei Dolnośląskich, a 17 czerwca wyłączono pojazdy PKP Intercity, Przewozów Regionalnych, Kolei Wielkopolskich, Warszawskiej Kolei Dojazdowej.
Urząd Transportu Kolejowego nie odpowiedział na pytania „Rynku Kolejowego” w sprawie wyłączonych pojazdów. Nie podaje ani ilości pojazdów, ani dokładnych przyczyn wycofania z eksploatacji. - Każda decyzja Urzędu Transportu Kolejowego w stosunku do naszej spółki, jest natychmiast realizowana. Decyzje Urzędu dotyczą systemu zamykania drzwi w wagonach starszego typu. W 2014 roku takich decyzji mieliśmy 100. Średni czas wyłączenia (od otrzymania decyzji, po czas dostarczenia dokumentu uchylającego) to ok. 25 dni. – komentowała Beata Czemerajda, z biura prasowego PKP Intercity.
KD – usterka usunięta przed otrzymaniem decyzji
Otrzymaliśmy już odpowiedzi na pytania o decyzje UTK z Kolei Dolnośląskich i WKD. – Decyzją z dnia 6 czerwca prezes Urzędu Transportu Kolejowego wyłączył z eksploatacji pojazd SA134-004 z uwagi na stwierdzenie zagrożenia zdrowia osób poprzez eksploatowanie pojazdu kolejowego z niesprawnymi urządzeniami systemu klimatyzacji w członie B – poinformował Tomasz Kloc, Specjalista ds. marketingu z KD.
Jak zapewnił usterka została usunięta jeszcze w tym samym dniu, w którym UTK ją podjął. Jednak pismo wpłynęło do przewoźnika trzy dni później. Ten od razu zaskarżył decyzję prezesa UTK przedstawiając dokumenty potwierdzające dokonanie naprawy oraz wniosły o ponowne rozpatrzenie sprawy. Reakcja przyszła równie szybko – 11 czerwca UTK uchylił swoją decyzję, a pojazd został przywrócony do eksploatacji. Całe zamieszanie wyłączyło pojazd na dwa dni.
WKD – znów problemy z wentylacją
Gorzej wygląda sprawa z Warszawską Koleją Dojazdową. – W związku z czynnościami kontrolnymi Urzędu Transportu Kolejowego zgodnie z przedstawioną przez Urząd informacją ograniczona została eksploatacja czterech pojazdów serii EN97: 004b, 010b, 012a i 013a. Wyłączenie w/w pojazdów oznacza, że spółka będzie zmuszona skierować do ruchu większą niż dotychczas liczbę pojazdów starej generacji – przyznaje rzecznik WKD Krzysztof Kulesza.
Problem dotyczy niesprawnego systemu wentylacji i w konsekwencji przekroczenia norm jakości powietrza w pociągach. To dziwne, bo te same zastrzeżenia UTK miał rok temu. – W ramach czynności objętych gwarancją producent przeprowadził modernizację systemu wentylacji polegającą na zabudowie dodatkowych kominków wentylacyjnych oraz wentylatorów wyciągowych. Modernizacja ta miała na celu obniżenie stężenia dwutlenku węgla oraz zapobieżenie nadmiernemu nagrzewaniu się określonych sekcji wnętrza pojazdu – poprzez zwiększenie dopływu świeżego powietrza z zewnątrz oraz efektywną dystrybucję świeżego i schłodzonego powietrza we wnętrzu pojazdu. Czynności związane z modernizacją systemu wentylacji zostały przeprowadzone przez producenta we wszystkich pojazdach i zakończyły się w miesiącu maju – mówi Krzysztof Kulesza.
Jak na kolejną decyzję UTK zareagował przewoźnik? – Reklamacja związana z wyłączeniem pojazdów wskutek decyzji UTK została zgłoszona do producenta i będziemy oczekiwać przedstawienia kolejnych rozwiązań – mówi rzecznik WKD.