Partnerzy serwisu:
Pasażer

UTK wezwał PKP PLK do poprawy zapowiedzi megafonowych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-06-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
UTK wezwał PKP PLK do poprawy zapowiedzi megafonowych
Urząd Transportu Kolejowego po raz kolejny stwierdził szereg nieprawidłowości dotyczących jakości świadczonej przez PKP PLK informacji megafonowej. Uwagi dotyczą m.in. niestosowania się przez spółkę do własnych procedur, niewygłaszania obcojęzycznych komunikatów dla pociągów międzynarodowych, zaniechiwania podawania informacji o grupach wagonów czy braku reakcji dyżurnych ruchu wobec rażących przypadków nieprawidłowych lub niedziałających zapowiedzi komputerowych.

Jak zaznaczył Urząd w komunikacie, wbrew wielokrotnie podawanym przez PKP PLK informacjom, że od rozkładu jazdy 2013/14 na wszystkich stacjach i przystankach komunikaty megafonowe są wygłaszane według jednolitych schematów i przyjętych procedur, nadal występuje szereg lokalizacji w których nie jest to prawdą.

Według nowych procedur, zapowiedzi pociągów międzynarodowych i lotniskowych powinny być wygłaszane także w wersji obcojęzycznej, co najmniej w języku angielskim. Komunikatów takich brakuje nawet na większych stacjach węzłowych (np. Kutno, Zawiercie). Oznacza to, iż polska kolej nadal stwarza istotne bariery dla obcokrajowców, a standard informacji jest gorszy niż w innych krajach UE.

Wiele błędów PKP PLK

Urząd stwierdził, iż na części linii kolejowych, gdzie komunikaty emitowane są automatycznie, nie dostosowano ich treści i częstotliwości do nowych wymogów. W niektórych lokalizacjach (np. linia Warszawa – Siedlce) komunikaty dotyczące wjazdów pociągów emitowane są na około 20 - 30 sekund przed fizycznym zatrzymaniem każdego składu, co uniemożliwia bezpieczne przemieszczenie się podróżnych na odpowiedni peron. Stwierdzono również przypadki nieinformowania podróżnych o zmianach peronów, wskutek czego pasażerowie z narażeniem zdrowia i życia przebiegali przez tory.

Uwagi Urzędu dotyczą  także zapowiedzi manualnych, które w dziesiątkach lokalizacji nadal wygłaszane są według indywidualnych nawyków dyżurnych ruchu. Notoryczne są także przypadki zaniechania informowania o mniejszych opóźnieniach pociągów i wygłaszanie komunikatów informujących o wjeździe danego składu 5-10 minut po rozkładowej godzinie odjazdu. Przez ten czas zdezorientowani podróżni nie wiedzą co dzieje się z danym pociągiem. Poważne problemy dotyczą pociągów wielorelacyjnych. W części lokalizacji PKP PLK nie informuje o grupach wagonów i zestawieniach składów z rezerwacją miejsc.

Wobec mnogości stwierdzonych nieprawidłowości, UTK wyznaczył zarządcy infrastruktury 30-dniowy termin na ostateczne wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości. W przypadku dalszego występowania problemu, Urząd podejmie wobec PKP PLK wszelkie możliwe środki prawne mające na celu wyegzekwowanie należytej staranności w zakresie informowania podróżnych.

PKP PLK odpowiada

- Konsekwentnie staramy się realizować zapowiedzi według ustalonych procedur i eliminujemy przypadki niezgodne z przyjętymi wzorami. Dążymy by komunikaty wygłaszane przez naszych pracowników i firmy zewnętrze odpowiadały przyjętym ustaleniom. Monitorujemy sposób informowania podróżnych by komunikaty były pełne i aktualne - zapewnia rzecznik zarządcy infrastruktury Mirosław Siemieniec.

Jak zapewnia, przygotowane zostały zbiory komunikatów w językach: niemieckim, rosyjskim i angielskim, które są wygłaszane w tzw. obsłudze bezpośredniej przez pracowników. - Komunikaty w zapowiedziach automatycznych uwzględniają już wersje obcojęzyczne. - Zalecenia Urzędu Transportu Kolejowego są analizowane i w dużym zakresie już uwzględnione - mówi rzecznik.

Centralny System Informacji

Siemieniec przypomina, że PLK jest na etapie opracowania jednego, centralnego systemu informacji pasażerskiej. Piszemy o nim tutaj.

- Nowy system do prezentowania informacji i wygłaszania komunikatów na dworcach zastąpi kilkadziesiąt różnych, starych aplikacji i zdecydowanie podniesie komfort dla pasażerów. Zmiany pozwolą też uruchomić system na dodatkowych 200 stacjach, na których do tej pory takiej informacji nie było - mówi rzeczniczk.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5