Prezes UTK przeprowadził kontrolę w PKP PLK w zakresie stanu technicznego, procesu utrzymania i bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Wykazała ona stosunkowo liczne naruszenia przepisów.
Kontrolą objęto przejazdy kategorii „D” (bez rogatek i półrogatek oraz bez samoczynnej sygnalizacji świetlnej) oraz kategorii „C” (z samoczynną sygnalizacją świetlną), zlokalizowane: na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk, na linii kolejowej nr 71 Ocice – Rzeszów oraz na linii kolejowej nr 74 Sobów – Stalowa Wola Rozwadów.
Na podstawie zgromadzonych w trakcie kontroli dowodów stwierdzono naruszenia obowiązujących przepisów w zakresie m.in: przekroczenia dopuszczalnej wartość iloczynu ruchu, braku właściwej widoczności, niewłaściwej nawierzchni drogowej między torami na przejazdach, niekompletnego lub niewłaściwego oznakowania poziomego i pionowego, a także brak pachołków prowadzących na dojazdach do przejazdów czy braku czytelności wskaźników. W wielu przypadkach dokumentacja dotycząca przejazdów był niekompletna, niewłaściwie prowadzono także metryki przejazdów.
W wyniku działań prezes UTK: nakazał PKP PLK wprowadzenie ograniczeń eksploatacyjnych na kontrolowanych przejazdach, adekwatnych do ujawnionych zagrożeń bezpieczeństwa ruchu, nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i wskazał zarządcy konieczność podjęcia działań, mających na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanego z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.
W 2014 i 2015 r. UTK włączył kontrole bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych do priorytetów nadzorczych. W Polsce jest ok. 15 tys. przejazdów, w 2014 r., skontrolowano 235 z nich, a od stycznia do lipca 2015 r. ponad 280.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
