Urząd Transportu Kolejowego poinformował o wprowadzeniu ograniczeń eksploatacyjnych na liniach kolejowych nr 202 Barbara – Zygmunt August oraz nr 395 Zieliniec – Kiekrz.
Naruszenie przepisów przez zarządcę Infra Silesia na linii 202 polegało na eksploatowaniu toru z usterkami zagrażającymi bezpieczeństwu ruchu kolejowego. UTK spotkał się także z licznymi przekroczeniami dopuszczalnego prześwitu toru.
Urząd dopatrzył się też kolejnych nieprawidłowości: zanieczyszczenia podsypki, zachwaszczenia rowów odwadniających, licznych drzew w pobliżu torów, braku śrub łubkowych, zapadniętych styków szynowych, zbutwiałych podkładów, czy stosowania zbyt krótkich wstawek szynowych.
Zarządca nie stawiał też słupków hektometrowych, czy tarcz ostrzegawczych do semaforów wjazdowych i wyjazdowych. Same semafory były położone niezgodne z planem schematycznym urządzeń sterowania ruchem kolejowym i nie wykonywał zaleceń wynikających z kontroli budowlanej.
Naruszenie przepisów przez zarządcę linii 395 – PKP PLK – było dużo mniejsze, i polegało na złym stanie technicznym podkładów drewnianych zużytych mechanicznie i biologicznie zakwalifikowanych do natychmiastowej wymiany, braku bieżącej wymiany podrozjezdnic drewnianych oraz części stalowych w rozjazdach, braku wymiany lub naprawy betonowych konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej
W wyniku kontroli prezes UTK nakazał wskazanie i wprowadzenie przez zarządców ograniczeń eksploatacyjnych w rygorze natychmiastowej wykonalności, pod groźbą kary w wysokości do 5000 euro za każdy dzień zwłoki.