Partnerzy serwisu:
Biznes

UOKiK: Konkurencja w przewozach pasażerskich uzdrowi sytuację

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
30-08-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy, 30 sierpnia 2010

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
UOKiK: Konkurencja w przewozach pasażerskich uzdrowi sytuację
"Istnienie konkurencji o realizowanie przewozów społecznie pożądanych, na które PKP Intercity i PR otrzymują dofinansowanie, jest niezbędnym warunkiem uzdrowienia rynku przewozów osobowych w Polsce" - czytamy w raporcie UOKiK dotyczącym sytuacji polskich kolei. Nowe podmioty są jednak zatrzymywane przez wiele barier.

Urząd wymienia cały szereg przeszkód, uniemożliwiających wejście nowych firm na rynek przewozów pasażerskich. Pierwszą jest wysoki koszt zakupu taboru kolejowego - jednostki zostały przekazane podmiotom obecnie funkcjonującym na rynku podczas restrukturyzacji. UOKiK podkreśla, że z tego powodu nasza sytuacja odróżnia się od tej, którą można zaobserwować w Wielkiej Brytanii. Tam "wszystkie przedsiębiorstwa świadczą swoje usługi z wykorzystaniem taboru wydzierżawionego od spółek nieprowadzących działalności jako przewoźnicy kolejowi." Urząd zauważa także, że tabor musi być w posiadaniu firmy, zanim jeszcze wystąpi ona do PKP PLK o uzyskanie dostępu do linii kolejowych oraz o przydzielenie tras pociągów. "Ewentualne niezaspokojenie ich oczekiwań w zakresie przyznanych tras prowadzić może z kolei do braku możliwości wykorzystania części taboru, a tym samym poniesienia relatywnie wysokich strat" - czytamy w raporcie.

"Dodatkowe problemy na rynku przewozów osobowych wynikają z braku przejrzystych uregulowań prawnych i powszechnego poczucia braku stabilności prawa w tym zakresie. Zmiany w sposobie funkcjonowania kolei w Polsce są powszechnie oczekiwane, wynikają one zarówno z deklaracji władz polskich jak i z obowiązku wdrożenia regulacji unijnych. Nie jest jednak klarowne, jaki kształt przybierze rynek kolejowy w Polsce. Bez wiedzy na temat warunków uzyskiwania dofinansowania do przewozów uznanych za usługi powszechne, wysokości opłat za dostęp do infrastruktury, sposobów negocjowania rozkładów jazdy czy wręcz samej dostępności do infrastruktury żaden racjonalnie działający przedsiębiorca nie będzie ponosił wysokich kosztów związanych z inwestycjami w tabor kolejowy" - piszą przedstawiciele UOKiK.

Przewoźnicy mają też ogromne problemy z pozyskaniem kapitału na rozwój usług w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich. "Uzyskanie kredytu w warunkach istnienia wysokiego ryzyka zmian otoczenia prawnego, jak i ryzyka zmian warunków dostępu do infrastruktury jest trudne, zaś koszt takiego ryzyka jest wysoki. Tym samym sfinansowanie taboru ze źródeł zewnętrznych w obecnych warunkach jest mało prawdopodobne. Przedsiębiorstwo wchodzące na rynek musi więc albo posiadać własny tabor kolejowy11 albo być w stanie sfinansować inwestycje ze środków własnych" - podaje UOKiK.

Zobacz całość raportu UOKiK

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UOKiK: Zmowa w przetargach na dostawy podkładów

Prawo i polityka

UOKiK: Zmowa w przetargach na dostawy podkładów

Redakcja 15 września 2020

PKP PLK komentuje wszczęcie postępowania antymonopolowego przez UOKiK

Infrastruktura

UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko PKP PLK

Prawo i polityka

UOKiK nakłada na PKP Cargo 14,2 mln zł kary

Biznes

Restrukturyzacja PR pod lupą UOKiK. Na kolejne cztery miesiące

Biznes

Restrukturyzacja PR pod lupą UOKiK. Na kolejne cztery miesiące

jm, Rynek Kolejowy/UOKiK 20 sierpnia 2015

Zobacz również:

UOKiK: Zmowa w przetargach na dostawy podkładów

Prawo i polityka

UOKiK: Zmowa w przetargach na dostawy podkładów

Redakcja 15 września 2020

PKP PLK komentuje wszczęcie postępowania antymonopolowego przez UOKiK

Infrastruktura

UOKiK wszczął postępowanie antymonopolowe przeciwko PKP PLK

Prawo i polityka

UOKiK nakłada na PKP Cargo 14,2 mln zł kary

Biznes

Restrukturyzacja PR pod lupą UOKiK. Na kolejne cztery miesiące

Biznes

Restrukturyzacja PR pod lupą UOKiK. Na kolejne cztery miesiące

jm, Rynek Kolejowy/UOKiK 20 sierpnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5