Dziś podpisano umowę na przebudowę stacji Warszawa Gdańska oraz wybudowanie przejścia podziemnego łączącego dworzec kolejowy ze stacją metra oraz z Żoliborzem. Zadanie wykona konsorcjum Skanska SA, a cała modernizacja została podzielona na dwa etapy.
I etap będzie obejmował przebudowę torów oraz dwóch peronów wraz ze wszystkimi pozostałymi elementami infrastruktury kolejowej, jak również budowę podziemnego przejścia ze stacji na Żoliborz. Po jego zakończeniu możliwe będzie wprowadzenie zmian w organizacji ruchu na linii średnicowej i przeprowadzenie robót na stacji Warszawa Wschodnia. II etap to budowa dwóch peronów kolejowych oraz modernizacja części towarowej stacji.
- Dla PKP PLK realizacja tego zadania to zakończenie przygotowań do modernizacji linii średnicowej i przedsięwzięć z myślą o Euro 2012 - mówi Wiesław Ogłoblin, dyrektor warszawskiej PKP PLK.
Wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum firm Skanska SA (lider) i Skanska DS a.s. Koszt robót I etapu to 129 437 128,47 zł brutto. Inwestycja będzie finansowana przez PKP PLK SA oraz miasto stołeczne Warszawa. Planowany termin zakończenia prac to przełom III i IV kwartału 2010 r.

* Moment podpisania umowy.
- Jak dotąd, Skanska kojarzyła się z drogami i budownictwem kubaturowym. Kilka lat temu zapadła decyzja o zajęciu się koleją - powiedział prezes Skanska SA, Roman Wieczorek. - Modernizacja Warszawy Gdańskiej idealnie wpisuje się w program rozwoju naszej firmy. Mamy świadomość tego, że jest to trudny projekt. Wybór naszej firmy traktujemy jako zobowiązanie - podkreślił Wieczorek.
- Na tej umowie wszyscy skorzystają, a zwłaszcza mieszkańcy i pasażerowie - stwierdził Leszek Ruta, dyrektor warszawskiego ZTM. - Nie wszyscy wiedzą, że w granicach Warszawy jest ponad 100 km torów kolejowych, a tylko 1-2 proc. mieszkańców używa kolei do poruszania się po mieście - powiedział.
Planowany zakres robót wywołuje jednak kontrowersje. Niezbyt reprezentacyjny budynek dworca pozostaje w gestii PKP SA. Co więcej, nie powstaną zadaszenia na całej długości peronów, które mogłyby chronić pasażerów przed deszczem i śniegiem. - Uznaliśmy, że nie jest to niezbędne - przyznał dziś dyrektor Ogłoblin.
Warszawa Gdańska to obecnie jedyny dworzec w Warszawskim Węźle Kolejowym, który ze względu na wysokość peronów - nie może obsługiwać niektórych typów pociągów podmiejskich. Dzięki modernizacji stacji wraz z linią kolejową na Dworcu Gdańskim będą się mogły zatrzymywać wszystkie typy pociągów podmiejskich. Zwiększy się też przepustowość samej linii, a prędkość pociągów wzrośnie z 40 do 80 km/h.

* Obecny stan peronów na stacji Warszawa Gdańska (fot. Rynek Kolejowy).