Partnerzy serwisu:
Biznes

Trzy grzechy główne sporu o Pendolino według Juliusza Engelhardta

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
11-06-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Trzy grzechy główne sporu o Pendolino według Juliusza Engelhardta
– Najgorszą rzeczą, która mogła spotkać ten projekt, jest jego upolitycznienie – ocenia zamieszanie wokół Pendolino prof. Juliusz Engelhardt, członek Rady Nadzorczej PKP SA, w latach 2008-10 wiceminister transportu.

Zgodnie z informacjami, do których dotarła nasza redakcja, władze IC przed rokiem zgadzały się na etapowanie homologacji Pendolino, czyli zajmowały całkowicie przeciwne stanowisko niż obecnie. Z notatki wynika, że IC zaaprobowało propozycję Alstomu, by homologacja składu zespolonego w Polsce została przeprowadzona na linii wyposażonej w ERTMS poziom 1 z maksymalną prędkością 200 km/h. Przewoźnik przyznał, że jest to jedyne technicznie wykonalne rozwiązanie przy obecnym stanie infrastruktury. PKP IC stoją na stanowisku, że treść notatki dotyczy wykonywania testów i nie wynika z niej, że tabor zostanie odebrany bez działającego systemu ERTMS p.2.

Nie brakuje opinii, że problemy z homologacją zmniejszają w tym momencie już niemalże do zera szansę na to, by Pendolino zostały włączone do ruchu, zgodnie z harmonogramem, w grudniu 2014 r., wraz ze zmianą rozkładu jazdy.

Prof. Juliusz Engelhardt wskazuje na trzy zasadnicze kwestie, które utrudniają w tym momencie realizację projektu Pendolino. – Po pierwsze, jeżeli jest jakiś problem, to najpierw się go rozwiązuje a później upublicznia się przyjęte rozwiązanie. Po drugie, nie rozwiązuje się problemów poprzez dyskusję ze stronami za pośrednictwem mediów. Po trzecie, najgorszą rzeczą, która mogła spotkać ten projekt, jest wmieszanie się polityków, z których każdy, co oczywiste, ma swoją wizję rozwiązania problemu, a przy tym ma blade pojęcie w kwestii istoty sprawy – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” członek RN PKP SA.

Profesor dodał, że zgadza się w pełni ze stanowiskiem wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej, iż nowy system pociągów zespolonych powinien być uruchomiony w grudniu 2014 r.

Z tym może być jednak o tyle problem, że nie tylko w zawieszeniu są kwestie związane z homologacją, ale też – jak twierdzi poseł PiS Krzysztof Tchórzewski – nie rozpoczął się proces szkolenia maszynistów i załóg pokładowych PKP IC pod kątem obsługi Pendolino. Szkolenia miały się rozpocząć z początkiem czerwca, ale, według informacji wiceprzewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury, PKP IC nie mają w tej chwili możliwości wstępu do pociągów.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5