– Najgorszą rzeczą, która mogła spotkać ten projekt, jest jego upolitycznienie – ocenia zamieszanie wokół Pendolino prof. Juliusz Engelhardt, członek Rady Nadzorczej PKP SA, w latach 2008-10 wiceminister transportu.
Zgodnie z informacjami, do których dotarła nasza redakcja, władze IC przed rokiem zgadzały się na etapowanie homologacji Pendolino, czyli zajmowały całkowicie przeciwne stanowisko niż obecnie. Z notatki wynika, że IC zaaprobowało propozycję Alstomu, by homologacja składu zespolonego w Polsce została przeprowadzona na linii wyposażonej w ERTMS poziom 1 z maksymalną prędkością 200 km/h. Przewoźnik przyznał, że jest to jedyne technicznie wykonalne rozwiązanie przy obecnym stanie infrastruktury. PKP IC stoją na stanowisku, że treść notatki dotyczy wykonywania testów i nie wynika z niej, że tabor zostanie odebrany bez działającego systemu ERTMS p.2.
Nie brakuje opinii, że problemy z homologacją zmniejszają w tym momencie już niemalże do zera szansę na to, by Pendolino zostały włączone do ruchu, zgodnie z harmonogramem, w grudniu 2014 r., wraz ze zmianą rozkładu jazdy.
Prof. Juliusz Engelhardt wskazuje na trzy zasadnicze kwestie, które utrudniają w tym momencie realizację projektu Pendolino. – Po pierwsze, jeżeli jest jakiś problem, to najpierw się go rozwiązuje a później upublicznia się przyjęte rozwiązanie. Po drugie, nie rozwiązuje się problemów poprzez dyskusję ze stronami za pośrednictwem mediów. Po trzecie, najgorszą rzeczą, która mogła spotkać ten projekt, jest wmieszanie się polityków, z których każdy, co oczywiste, ma swoją wizję rozwiązania problemu, a przy tym ma blade pojęcie w kwestii istoty sprawy – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” członek RN PKP SA.
Profesor dodał, że zgadza się w pełni ze stanowiskiem wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej, iż nowy system pociągów zespolonych powinien być uruchomiony w grudniu 2014 r.
Z tym może być jednak o tyle problem, że nie tylko w zawieszeniu są kwestie związane z homologacją, ale też – jak twierdzi poseł PiS Krzysztof Tchórzewski – nie rozpoczął się proces szkolenia maszynistów i załóg pokładowych PKP IC pod kątem obsługi Pendolino. Szkolenia miały się rozpocząć z początkiem czerwca, ale, według informacji wiceprzewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury, PKP IC nie mają w tej chwili możliwości wstępu do pociągów.