Trybunał Konstytucyjny orzekł, że każdy przewoźnik kolejowy z Unii Europejskiej będzie musiał legitymować się certyfikatem bezpieczeństwa, jeśli chce wykonywać usługi w Polsce - poinformował „Dziennik Gazeta Prawna”.
Prezydent uznał, że otwarcie polskiego rynku dla przewoźników kolejowych z Unii, spowoduje dopuszczenie do wykonywania zawodu maszynistów osób bez certyfikatu bezpieczeństwa.
- Zmiana ustawy nie uchyla obowiązku posiadania certyfikatu bezpieczeństwa maszynistów z Unii wykonujących przewozy w Polsce - replikował prokurator krajowy Andrzej Pogorzelski. - A nawet gdyby tak było, to w tym zakresie decyduje prawo unijne. Trybunał podzielił pogląd prokuratora. Sędzia sprawozdawca Marek Kotlinowski zaznaczył, że nie naruszono zasady równości, gdyż zaskarżony przepis w sprawie certyfikatów nie dotyczy dostępu do infrastruktury kolejowej i nie został zmieniony przez ustawę - czytamy w „DGP”.
- Ustawa nowelizująca z 25 czerwca 2009 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym wprowadza do polskiego porządku prawnego przepisy UE wchodzące w skład tzw. trzeciego pakietu kolejowego - powiedział sędzia Kotlinowski.
Przepisy te dotyczą w szczególności ochrony praw pasażerów, otwarcia międzynarodowego rynku kolejowych przewozów pasażerskich i ujednolicenia w całej UE licencji i świadectw zawodowych maszynistów. Natomiast zakwestionowany przepis (art. 1 ust. 6) odnosi się wyłącznie do nadzoru prezesa UTK nad przestrzeganiem przepisów wspólnotowych dotyczących ochrony praw pasażerów w ruchu.
Teraz prezydent podpisze ustawę, która zacznie obowiązywać 4 grudnia 2010 roku.
- Trybunał dokonał interpretacji, która w przyszłości będzie dla prezesa Urzędu Transportu Kolejowego wiążąca i jest to korzyść płynąca z tego wyroku - powiedział po rozprawie dla „DGP” prezydencki minister Andrzej Duda.