Koleje Mazowieckie podpisały umowę z Bombardierem na zakup 11 elektrycznych lokomotyw Traxx P160 DC. Kontrakt obejmuje także świadczenie usług serwisowych w przeciągu 4 lat od daty przekazania lokomotyw oraz przeszkolenie pracowników KM.
Koleje Mazowieckie pozyskają te lokomotywy dla obsługi wagonów piętrowych Bombardiera. Spółka posiada 37 takich pojazdów. Dzięki wykorzystaniu Traxxów, wagony te będzie można naprawdę nazwać "push-pull".
Jak twierdzą przedstawiciele KM, po zakupie tych lokomotyw, składy Kolei Mazowieckich będą mogły osiągać duże, jak na polskie warunki, prędkości. - Na linii E20 nasze pociągi będą mogły się rozpędzić do 160 km/h. Po to są one kupowane - tłumaczył wczoraj Czesław Sulima, członek zarządu KM. - Jest też przecież modernizowana linia do Trójmiasta - stwierdził. Jak dodał, lokomotywy będą wyposażone w dwa miejsca dla maszynistów, stąd możliwość osiągania na polskich torach prędkości powyżej 130 km/h.
Pudła i ramy wózków Traxxów dla KM będą produkowane w zakładach Bomnbardiera we Wrocławiu. Firma stworzy także centrum serwisowe tych maszyn w Warszawie.
Niektóre dane techniczne lokomotyw Traxx P160 DC dla KM:
- Skrajnia: UIC 505-1
- Napięcie znamionowe: 3 kV DC
- Układ osi: Bo\'Bo
- Liczba silników trakcyjnych: 3-fazowe silniki asynchroniczne
- Moc maksymalna: 5,6 MW
- Maksymalna siła trakcyjna przy rozruchu: 300 kN
- Siła hamowania elektrycznego: 150 kN
- Moc hamowania elektrycznego: 2,6 MW
- Maksymalna prędkość: 160 km/h
- Konwerter trakcyjny: IGBT chłodzony wodą
- Pantografy: 2
- Długość pomiędzy zderzakami: 18 900 mm
- Maksymalna szerokość: 2 977 mm
- Średnica koła nowego: 1 250 mm
- Średnica koła zużytego: 1 170 mm
- Masa służbowa: ok. 84 t