Partnerzy serwisu:
Biznes

Transport kombinowany/intermodalny Polski na przełomie lat 2000-2009

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
29-11-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy 12/2011

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Transport kombinowany/intermodalny Polski na przełomie lat 2000-2009
Przemiany gospodarcze zachodzące w naszym kraju na przełomie XX i XXI wieku oraz wejście Polski do struktur Unii Europejskiej spowodowały transformację polskiego systemu transportowego. Rozwój transportu w naszym kraju był podyktowany m.in. otwarciem granic Unii Europejskiej, a przede wszystkim sprawniejszym zafunkcjonowaniem logistycznych łańcuchów dostaw z powodu właściwego usytuowania Polski na mapie Europy.

Kraj nasz ze względu na swoje położenie geograficzne stanowi naturalny, a co za tym idzie dogodny obszar rozwoju szlaków komunikacyjnych łączących kraje europejskie zarówno na osi wschód – zachód, jak i północ – południe. Tym samym tranzytowe usytuowanie Polski może stanowić bardzo poważne źródło zysków gospodarczych, a co za tym idzie może być motorem napędowym dalszego rozwoju naszego kraju w najbliższych latach. Artykuł prezentuje sytuację polskich kolejowych przewozów kombinowanych/intermodalnych w okresie 2000-2009.

Polska jest państwem położonym w Europie Środkowej o powierzchni administracyjnej 312,7 tys. km2, co daje jej dziewiąte miejsce w Europie. Jest ona zamieszkana przez ponad 38 milionów mieszkańców i zajmuje pod tym względem 8 miejsce w Europie. Z tego też powodu Polska jest poważnym węzłem komunikacyjnym naszego kontynentu. Jej sieć transportowa w odniesieniu do roku 2009 obejmowała m.in. 20,36 tys. km linii kolejowych, a w tym 189 km szerokotorowej. Linie były w 58,7% zelektryfikowane. Ich ogólna dostępność po czasowym spadku do roku 2007 zaczęła się zwiększać w roku 2008 i na koniec 2009 wynosiła 77,6% posiadanych linii kolejowych przez Polskę w roku 1990. Stan techniczny eksploatowanych linii niestety nie był jednak najlepszy, ponieważ tylko 37% było w stanie dobrym i nie występowało na nich ograniczenie prędkości. Pozostałe 38% linii wymagało niezbędnych napraw w postaci wymiany pojedynczych elementów nawierzchni torowej, a 25% wymagało z kolei kompleksowej wymiany torów, co w swojej istocie powodowało, że w obydwu przypadkach występowało obniżenia prędkości pociągów, co przekładało się bezpośrednio na zwiększenie czasu realizacji przewozów towarowych koleją. Sytuacja taka była podyktowana faktem niewystarczających nakładów finansowych z budżetu państwa na wymianę torów, których malejący trend miał miejsce od roku 1990 do 2004. Następnie po przystąpieniu Polski do struktur Unii Europejskiej i konieczności dostosowania krajowych linii kolejowych do układu międzynarodowego AGC i AGTC nastąpiła wymiana nawierzchni torowej o 1321 km na koniec 2007, a w efekcie końcowym całkowita długość linii kolejowych Polski w okresie 2004-209 wzrosła o 110 km.

Przy czym długość linii kolejowych układu AGC w Polsce wynosi 2 972 km i obejmuje następujące cztery odcinki krajowych linii kolejowych: E59 Świnoujście – Szczecin – Kostrzyn – Zielona Góra – Wrocław – Opole – Chałupki; E65 Gdynia – Gdańsk – Warszawa - Katowice – Zebrzydowice i E20 Kunowice – Poznań – Warszawa – Terespol oraz E 30 Zgorzelec – Wrocław – Katowice – Kraków – Przemyśl – Medyka; a także odcinek „Rail Balitica” na terenie naszego kraju, tj. E75 Warszawa – Białystok – Suwałki – Trakiszki, który to w ramach decyzji nr 884/2004/WE z 29 kwietnia 2004r. ws. wytycznych wspólnoty dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej został włączony do sieci AGC w Polsce. Linie tworzące ten układ są obecnie modernizowane w ramach funduszy unijnych i efekcie końcowym będą dostosowane do prędkości 120 km/godz. w ruchu towarowym, przy nacisku osi 225 kN. Natomiast w przypadku umowy AGTC wyznaczona została w oparciu o kryteria EKG-ONZ sieć linii kolejowych dla międzynarodowych przewozów kontenerowych transportem kolejowym oraz terminale kontenerowe położone na sieci kolejowej PLK o łącznej długość linii kolejowej 4 278 km.


Cały artykuł w miesięczniku Rynek Kolejowy nr 12/2011. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Biznes

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Łukasz Malinowski 08 czerwca 2023

Laude będzie współpracować z Kolejami Ukraińskimi

Infrastruktura

Jeden z największych pooli taborowych z nową nazwą

Biznes

Wojna i transport intermodalny: zagrożenia i szanse

Infrastruktura

Wojna i transport intermodalny: zagrożenia i szanse

Roman Czubiński 27 grudnia 2022

Rosja, Chiny a Polska. Przyszłość intermodalu na azjatyckich szlakach

Prawo i polityka

Co sprzyja, a co przeszkadza w przewozie kontenerów koleją w Polsce?

Infrastruktura

Zobacz również:

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Biznes

CTL: Mimo wojny – intermodal to przyszłość

Łukasz Malinowski 08 czerwca 2023

Laude będzie współpracować z Kolejami Ukraińskimi

Infrastruktura

Jeden z największych pooli taborowych z nową nazwą

Biznes

Wojna i transport intermodalny: zagrożenia i szanse

Infrastruktura

Wojna i transport intermodalny: zagrożenia i szanse

Roman Czubiński 27 grudnia 2022

Rosja, Chiny a Polska. Przyszłość intermodalu na azjatyckich szlakach

Prawo i polityka

Co sprzyja, a co przeszkadza w przewozie kontenerów koleją w Polsce?

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5