W krajach Unii Europejskiej funkcjonuje aż 169 systemów tramwajowych lub zaliczanych do tzw. lekkiej kolei. 126 z nich znajduje się w krajach tzw. "starej" UE, a kolejne 43 jest eksploatowane w nowych krajach członkowskich. Polska zajmuje poczesne miejsce w Europie, dysponując sporą liczbą systemów tramwajowych.
Według danych UITP, W latach 2004-2009 uruchomiono 16 nowych systemów we wszystkich grupach państw razem wziętych, co daje wzrost o niemal 10 proc.
W całej geograficznej Europie eksploatowanych jest 14,6 tys. km linii tramwajowych lub lekkiej kolei. 13,9 tys. z nich znajduje się w krajach Unii Europejskiej, co oznacza, że w UE funkcjonuje ponad 90 proc. wszystkich linii na kontynencie. Średnia długość linii to 13 km. W nowych krajach członkowskich typowa linia jest dłuższa aż 1,6 raza od tej z państw "starej" UE.
W naszym kraju tramwaje są eksploatowane w 15 miastach lub aglomeracjach. Wiele ośrodków decyduje się na rozbudowę posiadanej sieci i zakupy taboru. Olsztyn wraca do tramwajów, zlikwidowanych tam w okresie PRL-u. Ciekawym projektem jest wrocławski MeTram. Ma to być tramwaj dwusystemowy - rozwiązanie transportu metropolitalnego łączącego bezpośrednia ośrodki satelitarne (mniejsze miasta) ze ścisłym centrum metropolii. Będzie to system korzystający z infrastruktury kolejowej (w obszarze pozamiejskim) i tramwajowej (w ścisłym centrum). Projekt opracowywany jest z myślą o nowym okresie programowania UE. O tym i o innych przedsięwzięciach planowanych oraz realizowanych będzie można otrzymać informacje podczas Forum Inwestycji Tramwajowych 2012, które odbędzie się 27 września 2012 r. w Warszawie. Podczas niego uczestnicy dyskutować będą m.in. na temat roli szynowego transportu publicznego w generowaniu wzrostu ekonomicznego w metropoliach oraz nowych inwestycji tramwajowych w naszym kraju.
Więcej informacji, program i formularz rejestracyjny - tutaj.