Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Tramwaj do Piaseczna koło domu dyrektora

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-02-2009
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Gazeta Wyborcza, 18 lutego 2009

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Tramwaj do Piaseczna koło domu dyrektora
Budowę mgławicowej linii tramwajowej do Piaseczna forsuje mieszkający w jej sąsiedztwie urzędnik stołecznego ratusza. W środę jego syn ma zostać przewodniczącym rady tego miasta.

Ośmiokilometrowy odcinek torów tramwajowych wzdłuż Puławskiej okazał się największą sensacją na liście przedsięwzięć, które władze Warszawy chcą realizować w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Jeśli znajdą inwestora, ten wyłoży pieniądze, a ratusz będzie mu je zwracał przez kilkanaście albo nawet kilkadziesiąt lat. Linia do Piaseczna nie figuruje w żadnym planie, kolidowałaby z wiaduktami i skrzyżowaniami po drodze. W dodatku teren przewidywany pod zajezdnię poprzedni rząd oddał zakonnikom, którzy go sprzedali.

Mimo to od wielu lat inwestycji sprzyja w warszawskim ratuszu Stanisław Szweycer. Do pracy ściągnęła go w 2003 r. ekipa PiS. Został wtedy szefem nowo utworzonego biura komunikacji, stanął na czele kilku urzędników, którzy dublowali kompetencje Zarządu Transportu Miejskiego. Teraz Szweycer jest wicedyrektorem biura drogownictwa i komunikacji. Wczoraj jego sekretarka odesłała nas do biura prasowego ratusza. - Pan dyrektor rzeczywiście energicznie zajmował się projektem linii tramwajowej do Piaseczna - potwierdził Marcin Ochmański.

Stanisław Szweycer mieszka w Józefosławiu, obok Puławskiej - między Warszawą a Piasecznem. Ogłoszenie listy inwestycji z linią tramwajową do tego miasta zbiega się zaś z przesileniem w radzie gminy. Lokalna prasa informowała, że dziś jej przewodniczącym ma zostać syn warszawskiego urzędnika Michał Szweycer (PO), społeczny asystent marszałka Sejmu Bronisława Komorowskiego, 25-latek, najmłodszy samorządowiec w gminie i - jak słychać w Piasecznie - "z szansami na dużą karierę polityczną, jeśli wykaże się na polu lokalnym".

- Wszystko to zbieg okoliczności. Nie lobbowałem za tramwajem u władz Warszawy, ten pomysł powstał grubo przed tym, jak ja zacząłem pracować w samorządzie - zapewnia. - Popieram go tak samo jak radni innych klubów. Jeden z kolegów z PiS używał tramwaju jako sloganu wyborczego. To nie jest też inwestycja mojego ojca, wygrała przecież konkurs na najlepszy projekt partnerstwa publiczno-prywatnego - dowodzi Michał Szweycer.

O ile jednak radny ma pełne prawo zabiegać o rozwój swojej gminy, to Stanisław Szweycer powinien przede wszystkim dbać o interesy miasta, dla którego pracuje. Tymczasem linia do Piaseczna wyprzedziła przygotowania do budowy o wiele bardziej potrzebnej w Warszawie linii tramwajowej do Wilanowa (wzdłuż ul. Goworka, Spacerowej i Sobieskiego). Według Ochmańskiego pierwsza będzie poligonem doświadczalnym dla drugiej.

- Linia do Piaseczna to bzdura - mówi Maria Bernacka-Rheims, radna powiatu piaseczyńskiego. Jej zdaniem budowa nigdy nie dojdzie do skutku, chodzi tylko o zbijanie punktów politycznych albo nabijanie portfeli firmom doradczym. - Koncepcji rozwiązań komunikacyjnych mamy już całe szafy. Teraz będą wywalali pieniądze na kolejne analizy - przewiduje.

I ma rację, bo Marcin Ochmański przyznaje: - Najpierw zlecimy analizę popytową.

Taka już jednak istnieje. Przeprowadzono prognozy ruchu, z których wynika, że do 2015 r. w godzinie szczytu między Piasecznem a Warszawą tramwajami podróżowałoby 5,6 tys. osób. Koszt budowy oszacowano na 360-550 mln zł. Analizy wykazały też, że linia nie miałaby szans utrzymać się z wpływów biletowych i samorząd musiałby do niej dopłacać.

Zdaniem radnego Szweycera tramwaje powinny dojeżdżać w rejon skrzyżowania Puławskiej i Energetycznej. To obrzeża Piaseczna, największe osiedla w tym mieście są oddalone ok. 1,5 km. - Ale to przyszłe centrum. Tu jest planowana nowa galeria handlowa, urząd skarbowy. Na terenie dawnej zajezdni też może powstać obiekt usługowy, w interesie jego inwestora byłoby zmieszczenie pętli tramwajowej tuż obok jego sklepów - przekonuje Michał Szweycer.

Maria Bernacka-Rheims: - To dla kogo my tę linię właściwie budujemy? Bo na pewno nie dla mieszkańców Piaseczna.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Zintegrowany transport

Pennsylvania: Alstom dostarczy 130 nowych tramwajów dla SEPTA

Mikołaj Kobryński 11 czerwca 2023

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Zintegrowany transport

Historyczne linie tramwajowe San Francisco (relacja)

Tomasz Śniedziewski 17 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5