Track Tec S.A. opracował koncepcję i wdrożył do eksploatacji Pociąg Zabudowy Rozjazdów. Pociąg służy do przewozu zmontowanych na podrozjazdnicach strunobetonowych (lub drewnianych) bloków rozjazdów kolejowych, transportem kolejowym, bezpośrednio z hali montażu u producenta na plac budowy oraz ich zabudowę w torach wprost z wagonów. W zależności od zakresu zlecenia inwestora lub wykonawcy prac, w ramach PZR możliwe jest również wykonanie wszystkich czynności związanych z zabudową rozjazdu aż do końcowego odbioru.
Przewóz zmontowanych bloków rozjazdów na wagonach jest możliwy dzięki opracowaniu konstrukcji nowatorskich urządzeń ładunkowych (UR-1), które zamontowano na wagonach platformach z obniżoną podłogą (serii Uai).
Konstrukcja urządzenia UR-1 umożliwia załadunek zmontowanych bloków rozjazdu w pozycji poziomej…
…. a następnie, po zamocowaniu ładunku do ramy urządzenia, uniesienie jej do pozycji transportowej (ukośnej 68o, w której zachowane są wymiary skrajni).
Tak przewożone mogą być rozjazdy zmontowane na podrozjazdnicach strunobetonowych o promieniu do R500.
Urządzenia UR-1 wykonane są w dwóch odmianach dostosowanych do przewozu bloków szyn łączących (UR-1/4) oraz bloku krzyżownicy (UR-1/2). Posiadają napęd hydrauliczny zasilany z własnego agregatu, a ich konstrukcja całkowicie spełnia wymagania bezpieczeństwa, przewidziane w odpowiednich normach. Urządzenia zostały dopuszczone do eksploatacji przez TDT.
Blok zwrotnicy, bez zamontowanego napędu zwrotnicowego, można przewozić w pozycji poziomej na „zwykłej” platformie, ale w przypadku konieczności przewozu tego bloku z zamontowanym napędem, przewozu można dokonać na wagonie z urządzeniem UR-1.
Po przyjeździe na plac budowy, rama urządzenia UR-1 wraz z blokiem rozjazdu jest opusz-czana do pozycji poziomej. Po zdjęciu zabezpieczeń mocujących, blok jest zdejmowany za pomocą żurawia kolejowego. Może on być układany wprost na przygotowane podłoże w torze, na którym pracuje żuraw.
Po ułożeniu pierwszego w kolejności bloku na przygotowanym podtorzu i uproszczonym po-łączeniu szyn łubkami, żuraw układa kolejny blok wjeżdżając na poprzednio ułożony segment. W ten sposób układany jest cały rozjazd, bez potrzeby wykorzystywania (zamykania) sąsiednich torów.
W przypadku konieczności pozostawienia wagonów w pewnej odległości od miejsca zabu-dowy, żuraw umożliwia przewóz każdego bloku (sieć trakcyjna nie stanowi przeszkody), co umożliwia dużą elastyczność organizacji placu budowy.