20 marca z terminalu Lyon Saint-Exupéry we Francji do stacji St Pancras w Londynie wyruszył specjalny pociąg, który zainaugurował przewozy towarów po liniach kolei dużych prędkości. Uruchomienie takich przewozów przyniesie nową jakość w transporcie - przede wszystkim ze względu na skrócenie czasu realizacji dostaw. Na regularne przewozy trzeba będzie jednak poczekać jeszcze kilka lat.
Przejazd próbny zorganizowało konsorcjum EuroCarex, które stanowią m. in. firmy: SNCF, Eurotunnel, Air France, La Poste oraz FedEx. Załadunek i rozładunek towarów został przeprowadzony przez firmę Geoparts Rail Solutions, wchodzącą w skład SNCF Geodis. Plany uruchomienia regularnych połączeń towarowych w ramach KDP zakładają wprowadzenie przewozów w 2017 roku. Do tego czasu miałby powstać terminal przeładunkowy w Londynie, w pobliżu dzielnicy Barking. W tej chwili prowadzone są rozmowy z Siemensem i Alstomem w sprawie dostawy około 25 pociągów.
Projekt Rail Cargo Express został zainicjowany w roku 2006. Był efektem studium przygotowanego przez Międzynarodowy Związek Kolei (UIC) w kwestii europejskiego rynku przewozów towarów liniami dużych prędkości. W roku 2008 konsorcjum EuroCarex podpisało list intencyjny zakładający uruchomienie przewozów w marcu 2012 roku oraz rozpoczęło negocjacje mające na celu wyłonić dostawcę ośmiu pociągów przeznaczonych do przewozów towarowych o łącznej wartości 625 mln euro. Pociągi miały być zaprojektowane do przewozów ładunków w kontenerach (podobnych do tych stosowanych w transporcie lotniczym), ale projekt nabrał opóźnienia w wyniku spowolnienia gospodarczego.
Z powodu braku pojazdów, przejazd specjalny, który zainaugurowano 20 marca, zorganizowany został z wykorzystaniem jednego z trzech pociągów, jakie francuska poczta (La Poste) wykorzystuje do transportu przesyłek między Paryżem, Mâcon i Cavaillon od 1984 roku. Pociąg wyjechał z Lyonu o godz.16:42. Dojechał na stację St Pancras w Londynie następnego ranka. W międzyczasie miał przystanek na terminalu cargo Roissy-Charles-de-Gaulle w Paryżu.
Założeniem konsorcjum EuroCarex jest zapewnienie dostaw ładunków „z dnia na dzień” między europejskimi hubami. Transport ma być przyjazny środowisku i ma stanowić alternatywę m. in. dla towarowego transportu lotniczego.