Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Tomasz Zaboklicki: Programowi PesaDart grozi koniec

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
06-04-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Tomasz Zaboklicki: Programowi PesaDart grozi koniec
Fot. Dariusz Żaruk, SM42.plED161 Dart
Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury politycy i przedstawiciele branży dyskutowali na temat potencjału eksportowego polskiego przemysłu kolejowego. Nie mogło zabraknąć jednak dyskusji na temat sytuacji rynku krajowego. Dość ostry głos zajął w tej sprawie prezes Pesy – Tomasz Zaboklicki.

Prezes bydgoskiej firmy po raz kolejny odniósł się do sytuacji w Krakowie, gdzie jego zdaniem Pesa była blokowana i różnymi metodami starano się utrudnić jej udział w przetargu na tramwaje.

– To jest sytuacja absolutnie niespotykana. Nie potrafię wyobrazić sobie przypadku, w którym w Niemczech czy we Włoszech z przetargów byłyby eliminowane firmy krajowe. Gdzie Pesa ma zdobyć doświadczenie by eksportować produkty, jeśli nie w Polsce? – pytał. Dość ostro ocenił strategię zakupową PKP Intercity.

Projekt PesaDart się zatrzymał

– Strategia narodowego przewoźnika nie jest innowacyjna. Znaczna jej część to modernizacje, a tylko niewielka – zakupy nowych pojazdów. Naprawiając stare wagony, trudno jest rozwijać się producentowi, a traci na tym nie tylko Pesa, ale także Newag i inni producenci. O polskiej kolei dużych prędkości możemy zapomnieć, kolejnych zamówień na takie pociągi jak Dart raczej nie będzie, ta platforma jest już w zasadzie historią polskiego kolejnictwa – powiedział prezes Pesy i dodał, że uderza to również w Newag, którego Impuls pojechał ponad 200 km/h, ale w kierunku wysokich prędkości nie ma sensu rozwijać w Polsce dobrych, istniejących pojazdów.

Co po 2023?

Tomasz Zaboklicki pytał co stanie się z polskimi producentami po 2023 (gdy zakończą się dostawy w ramach perspektywy unijnej), jeśli nie zdobędą oni na tyle poważnych kompetencji na rynku krajowym, aby móc zająć się eksportem.

– Boje się, że drzwi dla polskich producentów będą zamknięte. W krajach zachodnich wymaga się doświadczenia, kompetencji w produkcji dużych partii pojazdów. Trudno je zdobyć poza krajem, z którego się pochodzi – dodał. Zaapelował też do przedstawicieli Ministerstwa Rozwoju i Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa o wsparcie samorządów w obszarze zakupu pociągów i tramwajów.

– Zachęcam do postawienia na rozwój samorządów, to głównie dzięki nim mogliśmy przez ostatnie lata rozwijać swoje produkty, cieszy nas również deklaracja Przewozów Regionalnych, dotycząca zakupów nowego taboru. Boję się jednak, że pieniądze z programu Innotabor nie będą dobrze wydane, niepokoi nas zaplanowany poziom dopłat do zakupu taboru z funduszy unijnych, który ma wynosić 50%. To może znacząco ograniczyć zamówienia, a żaden producent nie ma tyle kapitału, by inwestować w produkcje lokomotyw „na półkę” dorzucając połowę od siebie – dodał prezes Pesy.

PKP Intercity zapowiedziało, że o ewentualnym skorzystaniu z prawa opcji, czyli dokupieniu 10 Dartów do istniejącej floty 20 pociągów ED161, zdecyduje w maju.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5