W sierpniu ujawnione zostaną poziomy cenowe biletów na pociągi Pendolino, zapowiedział prezes PKP IC Marcin Celejewski. Temat wdrożenia dynamicznego systemu sprzedaży (DSS) był jednym z wątków, który najbardziej zelektryzował posłów podczas środowego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury.
Marcin Celejewski podczas posiedzenia komisji, podczas której strona rządowa przedstawiła, na wniosek posłów, obecny stan wdrażania projektu Pendolino, zapowiedział też, że już we wrześniu dynamiczny system sprzedaży ma zostać uruchomiony w pociągach Express InterCity (EIC). Dodał również, że DSS nie będzie dostępny dla pociągów TLK.
Jerzy Polaczek, poseł PiS i były minister transportu, mówił podczas posiedzenia, że kluczowym elementem dla atrakcyjności Pendolino miał być właśnie system dynamicznej sprzedaży. – On miał być gotowy do jesieni 2013 r. Według moich informacji, w marcu 2014 r. unieważniono przetarg na budowę systemu, w którym wykluczono PKP Informatykę, a następnie wybrano wykonawcę tego projektu, firmę Ernst&Young, która w 100% zleciła to zadanie PKP Informatyce – mówił Polaczek.
DSS w dialogu konkurencyjnym
Marcin Celejewski, prezes IC, zweryfikował te informacje, choć przyznał, że w przygotowaniu DSS biorą obecnie udział zarówno PKP Informatyka, jak i E&Y. – W pierwszej fazie przetargu na DSS zgłosiło się pięciu dostawców, wśród nich nie było podmiotu krajowego, bo krajowi dostawcy nie są w stanie wykonać takiego zamówienia. Czterech oferentów odpadło w procedurze formalnej, piąty, ze względu na fakt nie przygotowania odpowiedniej dokumentacji, został wykluczony w ostatnim etapie. Z racji tego, że kolejny przetarg groziłby powstaniem problemów formalnych, zdecydowaliśmy się na inne rozwiązanie. Przy pomocy Ernst&Young i PKP Informatyki prowadzimy od marca br., kiedy to przetarg został anulowany, dialog konkurencyjny. Zaznaczę też, że Ernst&Young nie stawał do przetargu – poinformował Celejewski.
Według prezesa IC, system będzie gotowy w ciągu kilku tygodni. Zastrzegł jednocześnie, że zamówienie dotyczy wyłącznie dostarczenia samego mechanizmu, a nie stworzenia samej filozofii dynamicznej taryfy. – DSS to nie jest żadna „magiczna puszka”. Można to porównać do sytuacji, że mam komputer albo liczę coś w pamięci. W połowie sierpnia ta „puszka” będzie gotowa. Cała filozofia DSS powstaje z dala od urządzenia. Zamówienie dotyczy mechanicznego urządzenia, gdzie trzeba wprowadzić dane. Pełne poziomy cen są już gotowe – dodał prezes IC.
W EIC już od września
Marcin Celejewski potwierdził wcześniejsze informacje, że ceny biletów będą się rozpoczynać od 49 zł, a na trasie Warszawa-Wrocław od 59 zł. Dodał również, że będzie to najniższy poziom cenowy, a planowanych do wdrożenia jest w sumie 5 poziomów. Ujawnił jednocześnie, że od września dynamiczna taryfa ma być dostępna w pociągach EIC. – 49 zł to nie jest cena fikcyjna. To nie będzie jedno, dwa czy trzy miejsca w pociągach, tylko realnie dostępny bilet. Do tego w ramach DSS będą kolejne 4 poziomy cenowe. DSS będzie funkcjonować dla Pendolino i EIC. W sierpniu nasi klienci zobaczą poziomy i warunki cenowe. Te poziomy przełożą się na ceny biletów w EIC, a będą analogiczne w okresach sprzedaży i poziomach zniżek do tych, które będą dostępne w Pendolino. Taki nowy cennik zostanie wprowadzony we wrześniu – poinformował prezes.
Systemem DSS nie będą objęte pociągi TLK ze względu na, jak to stwierdził Celejewski, „dużą ilość kombinacji i kompletną niezarządzalność”.