Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Szybsze inwestycje kolejowe. Sejm uchwalił nowe przepisy

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
08-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Szybsze inwestycje kolejowe. Sejm uchwalił nowe przepisy
Fot. PKP PLK
Na wczorajszym posiedzeniu Sejm uchwalił nowelizację ustawy o transporcie kolejowym, której celem jest uproszczenie oraz przyspieszenie prac związanych z przygotowaniem oraz realizacją kolejowych inwestycji infrastrukturalnych.

Ustawodawca tłumaczy konieczność uchwalenia przepisów potrzebą pełnego wykonania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Nowelizacja przewiduje m.in. zawieszenie postępowań w sprawie wydania pozwolenia na budowę dla inwestycji planowanych na obszarze objętym wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej – do czasu ostatecznego zakończenia postępowania w sprawie wydania takiej decyzji. Nowelizacja będzie teraz przedmiotem prac Senatu.

Projekt ustawy wpłynął w trybie projektu poselskiego. Jak czytamy w stanowisku rządu na jego temat, w efekcie zmian przewidywane jest usprawnienie procesu przygotowania i realizacji inwestycji podejmowanych przez zarządców infrastruktury kolejowej.

Uzgodnić kolizje w dwa tygodnie

Nowe przepisy obejmują nowe obowiązki nabywców i zbywców nieruchomości, których zobowiązano do zgłoszenia właściwemu wojewodzie danych nowego właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości objętej wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej w terminie 7 dni od dnia zbycia.

Bardzo ważna będzie możliwość zawieszenia postępowań w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę dla innych inwestycji planowanych do realizacji na terenie objętym wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej.

Nowelizacja określa też ramy czasowe uzgodnień związanych z usunięciem występujących kolizji z gestorami sieci uzbrojenia terenu. Jeśli uzgodnienia nie będzie w ciągu 14 dni, kolizja zostanie usunięta w sposób zaproponowany przez PKP PLK lub samorząd.

Pozwolenie na użytkowanie dla jednego toru

Ustawa przewiduje też określenie trybów doręczeń pism i decyzji w postępowaniach odwoławczych i nadzwyczajnych dotyczących decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz eliminuje wątpliwości interpretacyjne w zakresie ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dotyczącego również gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa przed wydaniem decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Przepisy zakładają też możliwość zrzeczenia się prawa do odszkodowania przez Skarb Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Ważne jest wprowadzenie możliwości uzyskania pozwolenia na użytkowanie dla jednego toru bez wykonania wszystkich urządzeń służących ochronie środowiska. Jak czytamy w ustawie, dotychczasowe przepisy uniemożliwiają otrzymanie pozwolenia dla jednego toru bez wykonania wszystkich urządzeń służących ochronie środowiska (ekrany, przepusty dla zwierząt, system odwodnienia itp.). Tymczasem w większości projektów występuje etapowanie wykonywania robót na prace na poszczególnych torach, z kolei wykonanie wszystkich elementów ochrony środowiska w ramach etapów, przy zamkniętym tylko jednym torze (po drugim odbywa się ruch pociągów), jest często niemożliwe.

Nowelizacja zakłada też programowanie wieloletnie mające na celu uelastycznienie procesu aktualizacji programu wieloletniego obejmującego inwestycje na liniach kolejowych. Zmiany w pozostałych regulacjach obejmują ustawę o finansach publicznych i zakładają uelastycznione zarządzanie środkami Funduszu Kolejowego i odbiurokratyzowany proces ustalania rocznego limitu wydatków Funduszu na dany rok budżetowy, bez uszczerbku dla kontroli przez Radę Ministrów wieloletniego limitu wydatków Funduszu.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Rząd przyjął zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Infrastruktura

Rząd przyjął zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Michał Szymajda 08 lipca 2021

Jednolity tekst ustawy o transporcie kolejowym już dostępny

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

inf. prasowa Kancelarii Prezydenta 10 marca 2020

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Rząd przyjął zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Infrastruktura

Rząd przyjął zmiany w ustawie o transporcie kolejowym

Michał Szymajda 08 lipca 2021

Jednolity tekst ustawy o transporcie kolejowym już dostępny

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

Prawo i polityka

Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z podpisem prezydenta

inf. prasowa Kancelarii Prezydenta 10 marca 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5