Ponad 700 mln zł to wartość projektów realizowanych w Szczecinie i współfinansowanych ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, które służą poprawie układu drogowego miasta oraz unowocześnieniu komunikacji miejskiej.
Modernizacja dostępu drogowego do portu
Największą i najważniejszą inwestycją drogową była modernizacja dostępu drogowego do portu, a jej realizacja jest możliwa dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Projekt otrzymał wsparcie finansowe w ramach działania 7.2. Rozwój transportu morskiego, priorytetu VII Transport przyjazny środowisku w ramach POIiŚ. Koszt przedsięwzięcia to około 111 mln zł a dofinansowanie w ramach POIiŚ wyniesie około 79 mln zł.
Inwestycja polega na gruntownej przebudowie ul. Struga i zakończy się w bieżącym roku. Prace prowadzone są na odcinku od ul. Jasnej do ul. Pomorskiej. Układ ulicy Struga zmieni się diametralnie. Stanie się ona nowoczesną i bezpieczną arterią pozbawioną skomplikowanych i zakorkowanych skrzyżowań. Odcinek od ul. Jasnej do ul. Botanicznej poprowadzono w głębokim wykopie. Pozwoliło to na „przerzucenie” nad ul. Struga dwóch wiaduktów, które ułatwiają wyjazd z ul. Jasnej (I obiekt) oraz Łubinowej i Wiosennej (II obiekt). Dzięki temu, mieszkańcy osiedli sąsiadujących z ul. Struga łatwiej włączą się do ruchu.
Prostszy będzie również dojazd do licznych obiektów handlowych i usługowych znajdujących się w tej części miasta. W ramach inwestycji modernizowane jest także skrzyżowanie ul. Struga z ul. Pomorską. Będzie ono dwupoziomowe. Na niższym poziomie powstanie rondo. Będzie ono obsługiwało ruch lokalny: dojazd do ul. Pomorskiej czy ulic wspomagających. Droga na wyższy poziom wzniesiona będzie estakadach i posłuży do obsługi ruchu tranzytowego.
Budowa i przebudowa torowisk
Nowe torowiska to kolejny potężny projekt realizowany w mieście, który będzie dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ. Koszt całkowity: projektu to około 271, 5 mln zł a wysokość dofinansowania 130,3 mln zł. Program obejmuje realizacje szeregu zadań. Część z nich została już wykonana. W ubiegłym roku zmodernizowano układ torowy w okolicach Bramy Portowej. Spółka Tramwaje Szczecińskie prowadzi przetarg na przebudowę zajezdni Pogodno.
Modernizacja będzie odbywać się w formule zaprojektuj i wybuduj, czyli wykonawca prac najpierw zrobi projekt przebudowy a następnie po uzyskaniu pozwoleń na realizację zadania wykona kompleksową modernizację. Jedyną ofertę w przetargu złożyła firma ZUE S.A. z Krakowa, która chce zrealizować zadanie za kwotę 135 300 000 zł.
W ramach inwestycji zajezdnia zostanie gruntownie przebudowana i dostosowana do obsługi pojazdów niskopodłogowych. Układ torowy zostanie przebudowany i rozbudowany w taki sposób, aby umożliwić wyjazd zarówno w kierunku Głębokiego jak i centrum miasta. Dobudowany zostanie nowy dwudziesty pierwszy tor, który będzie pełnił funkcję toru objazdowego. Wszystkie tory na terenie zajezdni zostaną zmodernizowane – cześć z nich będzie spełniała nowe funkcje np. przeznaczone będą do mycia wózków tramwajowych, demontażu pantografów za pomocą specjalnego żurawia czy obsługi wyłącznie pojazdów niskopodłogowych.
Jeden z torów będzie przeznaczony do obsługi taboru za pomocą tokarki podtorowej. Wykonawca poza wykonaniem prac budowlanych będzie musiał także wyposażyć obiekty zajezdni w specjalistyczny sprzęt do obsługi pojazdów (m.in. zakupione będą tokarka podtorowa, żuraw, suwnice, podnośniki taboru, urządzenia do napełniania piasku, urządzenia do mycia tramwajów, system identyfikacji taboru).
Spółka Tramwaje Szczecińskie prowadzi też przetarg na remont ok. 4,5 kilometra torowisk, które zostaną odnowione w ramach Projektu. Najważniejszym elementem remontu będzie wymiana torowiska i sieci trakcyjnej w al. Piastów na odcinku od Placu Szarych Szeregów do skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego (z wyłączeniem zmodernizowanego Placu Kościuszki). Wyremontowane zostanie także torowisko na ul. Wawrzyniaka (pomiędzy al. Wojska Polskiego a skrzyżowaniem al. Bohaterów Warszawy i Mickiewicza). Ostatnim elementem będzie remont rozjazdów na skrzyżowaniu al. Bohaterów Warszawy z ul. Jagiellońską. W ramach Programu przewiduje się również przebudowę torowisk na ul. Energetyków i Gdańskiej.
Poprawa funkcjonowania transportu miejskiego poprzez zastosowanie systemów telematycznych
Powstający w Szczecinie system będzie narzędziem pomocnym nie tylko w zarządzaniu komunikacją miejską, ułatwi także podróżowanie poprzez m.in. dostęp do informacji o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w czasie rzeczywistym. Koszt projektu to 54,2 mln zł dofinansowanie w ramach POIiŚ to 37,5 mln zł.
Realizacja projektu podzielona została na dwa etapy. Dotychczas w ramach pierwszego etapu poza 15 tablicami dynamicznej informacji pasażerskiej, na potrzeby systemu przebudowana została Centrala Ruchu ZDiTM, gdzie została zamontowana specjalna elektroniczna mapa Szczecina. Dzięki niej dyspozytorzy mogą na bieżąco monitorować pojazdy komunikacji miejskiej. Umożliwiają to zamontowane w pojazdach urządzenia do lokalizacji.
Trwa przetarg na realizację drugiego etapu systemu. Na zaproszenie Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego odpowiedziało konsorcjum firm GMV Innovating Solutions i Grupo Mecanica del Vuelo Sistemas. W ramach drugiego etapu systemu rozbudowany zostanie system dynamicznej informacji pasażerskiej. Elektroniczne tablice informujące o czasie odjazdu autobusu czy tramwaju podawane w czasie rzeczywistym zamontowane zostaną na 80 przystankach – głównie na węzłach przesiadkowych w różnych rejonach miasta m.in. na Placu Kościuszki, Zawadzkiego, Komuny Paryskiej, Wernyhory. Do tej pory takich tablic na terenie Szczecina jest 15. Zostały wybudowane w ramach pierwszego etapu systemu.
Wprowadzony zostanie jednorazowy bilet elektroniczny a wszystkie pojazdy wyposażone będą w kasowniki do obsługi tych biletów. Dodatkowo w każdym autobusie i tramwaju zamontowany będzie automat do sprzedaży biletów z możliwością płatności kartą. Rozbudowany zostanie system monitoringu w pojazdach.
Zakup nowego taboru tramwajowego
W ramach projektu „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w Szczecinie” współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 Tramwaje Szczecińskie przewidziała zakup 28 niskopodłogowych tramwajów. Realizację projektu podzielono na dwa etapy.
Pierwszy etap to dostawa 6 sztuk fabrycznie nowych przegubowych, wieloczłonowych, całkowicie niskopodłogowych tramwajów wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym oraz pakietem naprawczym. W dniu 22 lipca 2010 r. Spółka zawarła umowę z wykonawcą PESA z Bydgoszczy na dostawę 6 tramwajów. Etap został zakończony i rozliczony.
Etap II obejmuje dostawę 22 sztuk niskopodłogowego taboru tramwajowego wraz ze specjalistycznym wyposażeniem do obsługi taboru. W październiku 2012 r. spółka podpisała umowę z wykonawcą PESA z Bydgoszczy na dostawę 22 tramwajów. Ta część projektu jest w trakcie realizacji. Całkowita wartość projektu wg umowy o dofinansowanie: 241,3 mln zł a wysokość dofinansowania ok. 115,8 mln zł.
Budowa dwóch kładek dla pieszych
Inwestycja obejmowała budowę dwóch kładek dla pieszych na ul. Gdańskiej w Szczecinie, na miejskim odcinku drogi krajowej nr 10. Powstały w pobliżu skrzyżowania z ul. Merkatora i przy Basenie Górniczym. Obiekty wyposażono w windy, gwarantujące pełną dostępność dla osób niepełnosprawnych. Wartość projektu to 10,3 mln zł a wysokość dofinansowania ok. 8,7 mln zł.