Tramwaje Szczecińskie ogłosiły zapowiadany przetarg na dostawę 22 tramwajów niskopodłogowych. Inwestycja taborowa będzie dofinansowania z POIiŚ, ale na wkład własny projektu Szczecin musiał wziąć kredyt.
Szczecin zamawia dostawę fabrycznie nowych, przegubowych, jednokierunkowych tramwajów wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym oraz pakietem naprawczym. Mają być całkowicie niskopodłogowe - dotąd w Szczecinie jest tylko 6 takich tramwajów, które wyprodukowała Pesa Bydgoszcz.
Jakie będą 22 nowe tramwaje?
Tramwaje Szczecińskie zaznaczyły, że tramwaj ma być jednoprzestrzenny, ze stanowiskiem sterowniczym do manewrowania z tyłu wagonu i elektronicznym sterowaniem napędem wykorzystującym silniki asynchroniczne. Długość tramwaju powinna wynosić maksymalnie do 32 m, szerokość tramwaju to od 2,3 do 2,4 metra, a całkowita pojemność tramwaju musi wynosić minimum 200 osób, przy co najmniej 40 stałych miejscach siedzących. W tramwaju przy pierwszych dwóch drzwiach dwustrumieniowych mają znajdować się dwie wolne strefy przeznaczone dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. Tramwaj musi też posiadać platformy dla wózków inwalidzkich odkładane ręcznie.
Drzwi tramwajów mają być odskokowo-przesuwne na zewnątrz. Szerokość przejścia w drzwiach dwustrumieniowych w stanie otwartym nie może być mniejsza niż 1 300 mm. Część pasażerska i kabina motorniczego będą klimatyzowane. Tramwaje będą wyposażone w systemy wizualnej i dźwiękowej informacji pasażerskiej, bezprzewodowy internet i cyfrowy monitoring oraz automat do sprzedaży biletów.
Zestaw specjalistycznego wyposażenia do obsługi tramwajów, który dostawca ma przekazać w ramach zamówienia, ma zawierać m. in. specjalistyczny pojazd szynowy do holowania – pchania tramwajów, specjalistyczny drogowo-torowy pojazd - do napraw urządzeń na dachu tramwaju i likwidacji uszkodzeń w razie awarii tramwaju na trasie. Zamówienie obejmuje też szkolenie pracowników zaplecza technicznego i motorniczych.
Kryterium doświadczenia - co najmniej 10 tramwajów
Wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówienia muszą spełniać warunek dotyczący posiadania wiedzy i doświadczenia - spełnią go, jeżeli w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania wniosków, dostarczyli 10 tramwajów niskopodłogowych w przynajmniej 50%. Oferty w przetargu można składać do 15 lutego.
Interesujące są kryteria przetargu ogłoszonego przez Tramwaje Szczecińskie. 70 procent punktów będzie stanowić cena, a pozostałe 30 procent - termin dostawy pierwszych sześciu tramwajów. Spółka nie zdecydowała się zatem na ocenianie tramwajów pod kątem różnic technicznych.
Ostatni tramwaj ma przyjechać do Szczecina w kwietniu 2014 roku
- Pierwsze tramwaje przyjadą do nas w 2013 roku – zapowiadał Krystian Wawrzyniak, prezes spółki Tramwaje Szczecińskie, podczas uroczystego podpisania umowy kredytowej na 80 milionów złotych, potrzebnych na wkład własny w projekcie zakupu tramwajów. Tramwaje mają zostać dostarczone do Szczecina do 30 kwietnia 2014 roku.
- Zakup tramwajów to ważny element naszego programu inwestycyjnego. Do 2014 roku na wszystkie inwestycje wydamy 3 miliardy złotych, miliard złotych będą to pieniądze pochodzące z Unii Europejskiej. Duża część tych inwestycji to wydatki w infrastrukturę tramwajową – mówił niedawno Stanisław Lipiński, skarbnik miasta.