Partnerzy serwisu:
Pasażer

Szafrański: Przejazdy kolejowe to nie tylko sprawa kolei

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-05-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wś, Rynek Kolejowy, 25 maja 2011

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Szafrański: Przejazdy kolejowe to nie tylko sprawa kolei
– Powszechnie uważa się, że przejazdy kolejowe są sprawą kolei, zapominając o tym, że na przejeździe kolejowym przecinają się kierunki dwóch rodzajów środków transportu – powiedział podczas wczorajszej konferencji poświeconej przyszłości linii kolejowych w województwie lubelskim Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Województwo lubelskie jako jedyne w Polsce postanowiło przeznaczyć środki z regionalnego programu operacyjnego na program modernizacji przejazdów kolejowych. – Jest to projekt bardzo ciekawy i ja go stawiam jako wzór do naśladowania w innych województwach. Projekt się nazywa „Poprawa bezpieczeństwa ruchu na przejazdach kolejowych”. Obejmuje wytypowane 24 przejazdy kolejowe i zakłada oprócz poprawy stanu nawierzchni na przejeździe, wyposażenie ich w urządzenia sygnalizacji automatycznej, czyli przeniesienie ich z kategorii D, tj. przejazdów posiadających jedynie znaki drogowe, do kategorii B lub C – powiedział prezes Polskich Linii Kolejowych.

Zdaniem Zbigniewa Szafrańskiego projekt ten jest wart lansowania w Polsce, dlatego że powszechnie uważa się, że przejazdy kolejowe są sprawą kolei, zapominając o tym, że na przejeździe kolejowym przecinają się kierunki dwóch rodzajów środków transportu. – Tam gdzie my chcemy podnieść prędkość w wyniku modernizację linii kolejowej oczywiście uwzględniamy modernizację przejazdów, bądź też w krytycznych miejscach ich przebudowę i zastępowanie wiaduktami kolejowymi czy drogowymi – zaznaczył.

– To, że mamy tyle wypadków na przejazdach kolejowych wciąż wynika niestety z faktu, że to natężenie ruchu drogowego wzrasta. Istnieje w przepisach takie pojęcie jak iloczyn ruchu. To jest ilość pojazdów i drogowych, i kolejowych, które przekraczają przejazd i mamy wiele takich przypadków (to są przejazdy liczone w setkach), że na skutek wzrostu ilości samochodów przejeżdżających przez przejazd nastąpiło tzw. przekroczenie progu iloczynu ruchu i na tym przejeździe musimy ograniczyć prędkość ruchu pociągów do 20 km/godz. Z uwagi na bezpieczeństwo, do czasu przebudowy urządzeń na wyższą kategorię, która musi być sfinansowana oczywiście w całości przez Polskie Linie Kolejowe, czyli zarządcę infrastruktury – wyjaśnił szef PKP PLK.

– Zatem to, że jeździ więcej samochodów po drogach oddziałuje na nas tak, że to my musimy zapłacić za modernizację przejazdów, co przy ograniczonych środkach finansowych oznacza, że wprowadzane są po prostu ograniczenia prędkości. Mieliśmy już taki moment, że pomiędzy Warszawą a Lublinem czas jazdy wydłużył się właśnie ze względu na te dodatkowe „dwudziestki”, które się pojawiły na przejazdach kolejowych. A z drugiej strony nie wydaje się słuszne, żeby w sytuacji, kiedy natężenie jednego ze środków transportu wzrasta, inna gałąź transportu pokrywała koszty z tym związane. Zasada, która jest przyjęta Europie w takich sytuacjach to pięćdziesiąt na pięćdziesiąt – stwierdził Zbigniew Szafrański.
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szafrański: Trzy kryteria zamiast tylko ceny

Warte uwagi

Szafrański: Trzy kryteria zamiast tylko ceny

mg, Rynek Infrastruktury, 16 lipca 2011 18 lipca 2011

Szafrański: Powstrzymaliśmy proces degradacji infrastruktury kolejowej w Polsce

Infrastruktura

Szafrański: Przewozy pasażerskie kosztowne

Biznes

Szafrański: Przewozy pasażerskie kosztowne

mg, Rynek Infrastruktury 10 listopada 2011

RK TV: Zbigniew Szafrański o światłowodach

Rynek Kolejowy TV

RK TV: Zbigniew Szafrański o światłowodach

Rynek Kolejowy 11 listopada 2011

Szafrański: Pociągi na Okęcie raczej pojadą

Infrastruktura

Szafrański: Pociągi na Okęcie raczej pojadą

jm, Rynek Kolejowy 07 grudnia 2011

Szafrański: Jak zamrozić projekt, którego nie ma?

Koleje Dużych Prę™dkości

Szafrański: Jak zamrozić projekt, którego nie ma?

mj, Rynek Infrastruktury 08 grudnia 2011

Zobacz również:

Szafrański: Trzy kryteria zamiast tylko ceny

Warte uwagi

Szafrański: Trzy kryteria zamiast tylko ceny

mg, Rynek Infrastruktury, 16 lipca 2011 18 lipca 2011

Szafrański: Powstrzymaliśmy proces degradacji infrastruktury kolejowej w Polsce

Infrastruktura

Szafrański: Przewozy pasażerskie kosztowne

Biznes

Szafrański: Przewozy pasażerskie kosztowne

mg, Rynek Infrastruktury 10 listopada 2011

RK TV: Zbigniew Szafrański o światłowodach

Rynek Kolejowy TV

RK TV: Zbigniew Szafrański o światłowodach

Rynek Kolejowy 11 listopada 2011

Szafrański: Pociągi na Okęcie raczej pojadą

Infrastruktura

Szafrański: Pociągi na Okęcie raczej pojadą

jm, Rynek Kolejowy 07 grudnia 2011

Szafrański: Jak zamrozić projekt, którego nie ma?

Koleje Dużych Prę™dkości

Szafrański: Jak zamrozić projekt, którego nie ma?

mj, Rynek Infrastruktury 08 grudnia 2011

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5