Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku Zarząd ZA KOMBUD SA w połowie roku 2008 zdecydował o podjęciu prac badawczo-rozwojowych skierowanych na opracowanie systemu zdalnego sterowania ruchem kolejowym, dedykowanego dla regionalnych linii.
Głównym celem projektu badawczego jest opracowanie relatywnie tańszego systemu zdalnego sterowania i kierowania ruchem, w stosunku do obecnie dostępnych na rynku. System ESTER tworzony jest z myślą o liniach gdzie nie przewiduje się w najbliższym czasie budowy systemów ETCS/ERTMS. Skalowalność systemu ESTER zarówno pod względem funkcji sterownia jak i kierowania ruchem pozwoli na jego zastosowanie zarówno na liniach o małym i większym natężeniu ruchu.
Założenia projektowe przewidują zapewnienie możliwości sterowania z nastawni odcinkowej ruchem pociągów na szlakach i posterunkach linii o długości wynikającej z możliwości zapewnienia odpowiedniej przepustowości łączy teletransmisyjnych (standardowo 100 km – z wykorzystaniem transmisji radiowej). W zakresie funkcji sterowania system zapewni wymagany poziom nienaruszalności bezpieczeństwa SIL.
Docelowo system ESTER stanie się także platformą integracji systemów diagnostycznych obejmujących duże obszary sterowania, co przy koncepcji rozszerzania zdalnego prowadzenia ruchu na dużych obszarach stanie się kluczową kwestią.
W celu ograniczania kosztów systemu sięgnięto po innowacyjne technologie. Przede wszystkim koncepcja systemu zakłada ograniczenie robót kablowych dzięki wykorzystaniu systemu radiowej transmisji sygnałów. Ponadto planowana jest implementacja autonomicznych, niekonwencjonalnych źródeł energii (ogniwa solarne/paliwowe) dla zasilania przytorowych elementów systemu oraz zastosowanie wysokowydajnych, energooszczędnych źródeł światła typu LED.
Schemat poglądowy systemu ESTER
W efekcie realizacji projektu ESTER powstanie:
- nowa generacja systemów zabezpieczenia przejazdów wykorzystujących transmisję bezprzewodową,
- komputerowy system urządzeń stacyjnych MOR-3E,
- zintegrowany system diagnostyki KomNet.
System ESTER powinien charakteryzować się znacznie krótszym czasem budowy, niższymi kosztami przyszłej eksploatacji, zdecydowanym usprawnieniem procesów utrzymania oraz obniżeniem ich pracochłonności.
Koncepcja nowego systemu została zgłoszona do Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 1.4-4.1 i spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem. 19.12.2008 r. została podpisana Umowa na dofinansowanie projektu przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie. Wartość projektu to ponad 21 mln zł. Planowany czas zakończenia projektu to listopad 2012 r.