NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Sukces kolei na Pomorzu dzięki PKM. Teraz wyzwaniem zakup taboru

| Witold Urbanowicz 10.12.2017 142

Sukces kolei na Pomorzu dzięki PKM. Teraz wyzwaniem zakup taboru
fot. PKM
Od 10 grudnia w Gdyni pojawią się dwa nowe przystanki w standardzie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. – Dzisiaj, poza oddaniem ich do użytku, będziemy koncentrowali się na zakupie taboru. Jest to konieczne, gdyż staliśmy się trochę ofiarą sukcesu kolei na Pomorzu – nie ukrywa Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego.
Witold Urbanowicz, Rynek Kolejowy: Niebawem zostaną otwarte dwa nowe przystanki PKM – Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny (rozmowa została przeprowadzona podczas Kongresu Kolejowego - przyp. RK). Co dalej, jeżeli chodzi o rozwój kolei w województwie i aglomeracji trójmiejskiej?

Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego:
Jak rozumiem, dzięki PKM narzuciliśmy duże tempo. Dzisiaj, poza oddaniem tych dwóch przystanków, będziemy koncentrowali się na zmianie regionalnego programu operacyjnego i zakupie taboru. Jest to konieczne, gdyż staliśmy się trochę ofiarą sukcesu kolei na Pomorzu, z którego zresztą jestem dumny i zadowolony. Najwięcej podróży w skali roku w całym kraju jest realizowana właśnie na Pomorzu. Widzimy absolutny sukces PKM na odcinku kartuskim, ale też dobre rezultaty osiągamy na linii kościerskiej. Dla przypomnienia – kiedyś przewoziliśmy z Kościerzyny do Gdyni 40 tys. pasażerów, a dzisiaj – gdy jedziemy przez Gdańsk – pasażerów mamy 64-67 tys. Robimy teraz studium, które ma pokazać, jaki to ma być tabor – aglomeracyjny czy przystosowany do ruchu aglomeracyjnego.

Mówiąc o planach, trzeba też wspomnieć o rewitalizacji linii nr 405 i 207. Głośno mówimy też o potrzebie przedłużenia ruchu SKM na północ w aglomerację wejherowską i dalej, a w dalszej perspektywie myślimy o tym, żeby jeździła po własnych torach także na południe, w kierunku Tczewa. Tam jest wąsie gardło i bez nowego układu torowego zwiększenie przewozów nie będzie możliwe do zrealizowania.

O jakich wielkościach myśli województwo, jeżeli chodzi o zakup taboru?

Dzisiaj mówimy o zakupu pięciu pojazdów z opcją zwiększenia zamówienia do siedmiu pojazdów. Podjęliśmy też decyzję, że nie wchodzimy sobie „w paradę” z SKM Trójmiasto. Nie startujemy w tym samym konkursie o środki – w ten sposób chcemy zwiększyć szanse SKM w jej staraniach o pozyskanie taboru.

Wiadomo, czy to będą pojazdy spalinowe, czy też elektryczne?

To studium nam pokaże, jakie pociągi zamówić. Aplikujemy o środki na elektryfikację linii PKM. Jeśli do tego dojdzie, zakup powinien być dedykowany dla układu elektrycznego, wówczas pojazdy spalinowe mogą być skierowane do obsługi tras poza aglomeracją.

Trzeba pamiętać, że elektryfikacji linii 248 byłaby prowadzona przy okazji rewitalizacji linii 201, którą będą realizowały PKP PLK. Dowiązujemy się do projektu i współpracujemy z PLK, gdyż oba projekty uzupełniają się.

Powrócił temat lotniska w Gdyni. Czy to wpływa jakoś na Państwa plany komunikacyjne?

Nie znam planów Gdyni związanych z Kosakowem. To miasto Gdynia powinno określić co z tym procesem inwestycyjnym, które rozpoczęło kilka lat wcześniej.

W obrębie Trójmiasta są linie kolejowe, które służyły niegdyś ruchowi pociągów – do Obłuża w Gdyni czy Nowego Portu w Gdańsku. Czy jest planowane wznowienie ruchu na tych trasach?

Dzisiaj w naszym planie transportowym nie ma tematów związanych z rewitalizacją tych linii. Skupiamy się na głównych ciągach i tych, które są ważne dla obsługi całego województwa.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej na temat:

PKM (362)
(268)

Więcej z regionu:

Pomorskie (666)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej na temat:

PKM (362)
(268)

Wiecej z regionu:

Pomorskie (666)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5