Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Sukces KDP Berlin-Monachium w przewozach pasażerskich, wielkie fiasko w towarowych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
21-02-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Süddeutsche Zeitung

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Sukces KDP Berlin-Monachium w przewozach pasażerskich, wielkie fiasko w towarowych
Fot. DB
Nowa trasa KDP Berlin-Monachium wydaje się być wielkim sukcesem. Liczba pasażerów na całej trasie praktycznie podwoiła się (z 2,5 mln do 4,9 mln). Nie ma jednak zapowiadanego wykorzystywania linii w ruchu towarowym.

Koleje Niemieckie (Deutsche Bahn) zwiększyły liczbę składów i dodały dwie pary pociągów ICE Spinter, które ze stolicy Niemiec do stolicy Bawarii docierają w mniej niż 4 godziny. Budowa trasy, największy projekt komunikacyjny zjednoczonych Niemiec pochłonęła 10 mld euro, powstały nowe tunele, mosty i nowe linie wiodące przez Saksonię-Anhalt i Turyngię. Monachijski dziennik „Süddeutsche Zeitung“ zauważa jednak, że o ile w przypadku ruchu pasażerskiego rzeczywiście mówić można o wielkim sukcesie projektu, to w przypadku ruchu towarowego mamy do czynienia ze spektakularnym fiaskiem. Czwartkowy artykuł wywołał w Niemczech dyskusję i raz jeszcze przywołał na pierwsze strony dzienników ten gorący temat.

Rzeczywiście w założeniach „Projektu niemieckiej jedności nr 8” jeszcze w 2010 roku mowa była o nowej trasie jako wielkiej szansie przeniesienia na tory dużej części towarowego ruchu północ-południe. Przewidywano, że między Monachium a Berlinem kursować będzie codziennie 20 par pociągów ICE oraz średnio 70 pociągów towarowych w każdym kierunku. Z informacji uzyskanych przez dziennik wynika jednak, że od momentu oddania trasy do użytku do zarządcy infrastruktury wpłynęły zaledwie dwa wnioski o możliwość skorzystania z trasy, które na dodatek zostały później wycofane.

Jak się okazuje, wynika to nie tyle z braku woli przewoźników towarowych, ile z kwestii technicznych. Z uwagi na oszczędności przy budowie, w czterech miejscach zdecydowano się na zbudowanie wzniesienia przed semaforem wjazdowym umożliwiającego zatrzymanie pociągów towarowych o masie maksymalnej 1200 ton, podczas gdy składy tego typu osiągają masę do 2200 ton (średnia w Niemczech to 1600 ton). Poza tym problemem dla ruchu towarowego jest też blokada mijanek w tunelach na trasie z pociągami ICE oraz konieczność dostosowania wszystkich kursujących tędy pociągów do systemu ETCS.

Jasne jest to, że bez założenia, iż z trasy korzystać będą w dużej mierze pociągi towarowe, nie popłynęłyby tak szybko potrzebne środki. Niewykluczone też, że finansowanie zostałoby wstrzymane lub zmienione. Teraz z niecierpliwością można oczekiwać, czy politycy rzeczywiście podejmą ten temat i wymuszą podjęcie minimalnych choćby kroków celem wprowadzenia ruchu pociągów towarowych na tę trasę. Pierwszym z nich mogłoby być dostosowanie trasy dla pociągów towarowych o masie do 1500 ton. „Lżejsze” składy są dla przewoźników i tak nieopłacalne.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Tabor i technika

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Michał Szymajda 24 lipca 2023

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Pasażer

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Artur Bogdanowicz 04 czerwca 2023

Deutsche Bahn zamawia dodatkowe 17 pociągów ICE3Neo od Siemens Mobility

Tabor i technika

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Prawo i polityka

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Artur Bogdanowicz 18 kwietnia 2023

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Biznes

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Artur Bogdanowicz 31 marca 2023

Zobacz również:

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Tabor i technika

Niemieckie media narzekają na Deutsche Bahn

Michał Szymajda 24 lipca 2023

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Pasażer

Nowości taryfowo-rozkładowe z Niemiec

Artur Bogdanowicz 04 czerwca 2023

Deutsche Bahn zamawia dodatkowe 17 pociągów ICE3Neo od Siemens Mobility

Tabor i technika

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Prawo i polityka

Czy dojdzie do podziału koncernu Deutsche Bahn?

Artur Bogdanowicz 18 kwietnia 2023

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Biznes

Rekordowe pensje zarządu Deutsche Bahn

Artur Bogdanowicz 31 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5