W listopadzie ubiegłego roku ukończono przygotowanie dokumentu Studium WykonalnoŚci dla zadania: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica na odcinku Ocice – Mielec – Dębica”. Opracowanie kosztowało 440 tys. zł netto. W większej częŚci zostało ono sfinansowane ze Środków samorządów różnych szczebli, zainteresowanych remontem zdegradowanej linii.
Studium wykonało Konsorcjum w składzie SUDOP Polska Sp. z o.o. (lider) z siedzibą w Warszawie oraz SUDOP PRAHA a.s., Republika Czeska. Opracowanie dokumentacji przedprojektowej było współfinansowane aż przez 8 podmiotów - po 30% przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Województwo Podkarpackie i miasto Mielec, a pozostałą częŚć (po 2%) dopłaciło miasto Dębica i Tarnobrzeg oraz powiaty: mielecki, dębicki i tarnobrzeski.
Opracowanie dokumentacji przedprojektowej było niezbędne do dalszych działań na rzecz poprawy odcinka linii nr 25.
- Stan infrastruktury kolejowej na odcinku Ocice – Dębica linii nr 25 jest niezadowalający. Dlatego głównym celem rewitalizacji jest poprawa stanu technicznego linii – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Dorota Szalacha, osoba odpowiedzialna za kontakt z mediami w Oddziale Południowym Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Przewidywany zakres rewitalizacji wymienionego odcinku obejmuje wymianę nawierzchni kolejowej na długoŚci ok. 66,5 km, remont torów stacyjnych i rozjazdów, przebudowę obiektów inżynieryjnych, budowa sygnalizacji przejazdowych, zabudowa komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na posterunkach ruchu wraz z budową Lokalnego Centrum Sterowania w stacji Mielec i przebudowę peronów – wylicza.
Według szacunków koszt zadania wyniesie ok. 320 mln zł netto. Jak informuje Dorota Szalacha po wykonaniu tego przedsięwzięcia nastąpi polepszenie oferty przewozowej (poprzez m.in. zwiększenie prędkoŚci jazdy, a co za tym idzie skrócenie czasu podróży), podniesienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, zwiększenie przepustowoŚci linii, lepsze będzie także zabezpieczenie Środowiska naturalnego.
Jednak dotychczas nie ma zagwarantowanych Środków, niezbędnych do rozpoczęcia realizacji omawianej inwestycji.