Ze struktury firmy wydzieliliśmy Biuro Badawczo-Rozwojowe, aby wzmocnić innowacyjność naszej grupy - mówi Ryszard Leszczyński, prezes KZN Bieżanów.
W skład Biura Badawczo-Rozwojowego wchodzą pracownicy, którzy wcześniej byli rozproszeni po innych jednostkach KZN Bieżanów. Innowacjami zajmowali się niejako przy okazji swoich codziennych obowiązków projektowych, produkcyjnych i organizacyjnych. Od jakiegoś czasu, te najbardziej kreatywne osoby zajęły się tylko i wyłącznie pracą badawczą i wypracowywaniem sposobów prężnego zastosowania nowych rozwiązań.
Efekty ich pracy już widać. To np. krzyżownice wykonane ze staliwa bainitycznego, za które zostaliśmy wielokrotnie nagrodzeni, chociażby „Nagrodą Innowacyjności w Transporcie 2013”. W KZN Bieżanów opracowano skład chemicznego tej stali, sposób odlewania i obróbki mechanicznej oraz ostateczny montaż w konstrukcji rozjazdowej. W ten sposób po raz pierwszy tak mocno zaakcentowaliśmy naszą innowacyjność, czyli nie tyle ulepszania, a wprowadzania całkowicie nowej wartości.
To jest rozwiązanie, które będzie przynosić korzyści w ciągu następnych 5-10 lat. Powszechnie stosowana, zwykła stal szynowa, podlega szybkiemu zużyciu, a konstrukcje oparte na stali manganowej - choć wytrzymałe - to ciężko je zgrzać z normalną szyną, co sprawia trudności w utrzymaniu tej infrastruktury. Natomiast, staliwo baintyczne wykazuje ponadprzeciętną trwałość eksploatacyjną, odporność na zużycie zauważalne szczególnie w dłuższym okresie użytkowania oraz łatwość zgrzewania, spawania i napawania.
Inną propozycją są nowoczesne stabilizatory położenia iglic i samoregulujące zamknięcie klamrowe, które testujemy na stacji Sosnowiec Jęzor. To rozwiązania które optymalizują techniczną eksploatacje oraz koszty zakupu i utrzymania kluczowych elementów infrastruktury, jakimi są rozjazdy.
Oprócz tego, wprowadziliśmy rolki podiglicowe, wspomagające utrzymanie rozjazdów. Te ruchome części rozjazdu zamiast po płytach pokrytych smarem poruszają się po rolkach. W porównaniu do podobnych konstrukcji zachodnich jest to rozwiązanie dużo prostsze, co za tym idzie tańsze, jak też równie wytrzymałe. Rolki stosujemy już od dwóch lat i stwierdzamy, że ta technika spełnia wszystkie wymogi techniczne oraz jest preferowana przez zamawiającego, PKP Polskie Linie Kolejowe.
Naszą nowością jest też rozjazd przeznaczony do jazdy z prędkością 250 km/h, który zaprezentowaliśmy podczas ostatnich targów Trako. Rozjazd ten zostanie zabudowany w tym roku na Centralnej Magistrali Kolejowej na stacji Strzałki. Z produkcją takich rozjazdów wiąże się też innowacyjny system transportu. Do dyspozycji naszych klientów oddajemy zintegrowany, kompleksowy system logistyczny do transportu blokowego rozjazdów, który pozwala, nie tylko bezpiecznie przewieźć dany rozjazd, ale również zapewnia jego bezpieczny wyładunek. Projekt dofinansowuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach programu Innotech. Jest to bardzo istotne, ponieważ części rozjazdowe w systemach blokowych mają po kilkanaście i kilkadziesiąt metrów konstrukcji żebrowej złożonej z szyn, podrozjazdnic i podkładów. Wyładunek takiego elementy wymaga olbrzymiej ostrożności. Nie można go po prostu zrzucić z tira czy wagonu jednocześnie nie uszkadzając jakiejś jego części.