Deutsche Bahn i Stadler opracowują pierwszy wirtualny obraz kompletnego pociągu. Na wirtualnym modelu gromadzone będą dane dotyczące eksploatacji rzeczywistego pociągu. To pozwoli na aranżowanie prac serwisowych z wyprzedzeniem i działanie jeszcze przed wystapieniem awarii. Ma to podnieść jeszcze bardziej i tak rekordową dostępność pojazdów Stadlera.
System opracowywany wspólnie przez DB będzie działał na podstawie czujników, które będą znajdować się w konkretnym pojeździe. Informacje będą dostarczane do bazy danych w czasie rzeczywistym. Serwis otrzyma natychmiastową informację w momencie awarii którego komponentu ezt, lub będzie mógł zadziałać z wyprzedzeniem otrzymując informacje o przekroczeniu którejś z wartości granicznej określonej dla danej części. To pozwoli na czas zorganizować zastępczy pojazd i uniknąć przestojów.
Dla Deutsche Bahn wirtualny obraz pociągu - „cyfrowy bliźniak” - jest sposobem na osiągnięcie maksymalnej dostępności pociągów. Z pomocą cyfrowych bliźniaków możliwe staje się wysyłanie pociągów do warsztatu, gdy jest to konieczne. Zmniejsza to liczbę usterek, ponieważ można im wcześniej zapobiec. Takie rozwiązania, do maksimum zwiększające wydajność elektrycznych pociągów, są też korzystne dla ochrony klimatu.
Pierwszym pociągiem, który zostanie oczujnikowany, jest jeden z 28. Flirtów należących do DB, kursujących w Nadrenii-Palatynacie, Hesji, części Badenii-Wirtembergii i Saary. Prototyp jest obecnie wyposażany w technologię rejestracji i transmisji danych. W pierwszej kolejności predictive maintenance obejmie takie urządzenia i podzespoły pociągu jak klimatyzacja, drzwi i zestawy kołowe. Pierwszy „cyfrowy bliźniak” po powinien być w pełni funkcjonalny pod koniec 2021 roku.
– Współpraca ze Stadlerem to duży krok w kierunku cyfryzacji ruchu kolejowego. Pokazujemy, że wymiana danych z producentami pociągów przynosi korzyści obu stronom. Jeżeli pociągi staną się bardziej punktualne i niezawodne, przyniesie to korzyści podróżnym. Nie bez znaczenia jest wartość ekologiczna tego projektu – powiedziała Sabina Jeschke, członek zarządu DB ds. cyfryzacji i technologii
Kooperacja DB ze Stadlerem to kolejny przykład stosowania predicitve mainenance (utrzymanie wyprzedzające) w taborze kolejowym w Niemczech. Siemens od kilku lat praktykuje takie bardzo zaawansowane technologiczne rozwiązania (z drukowaniem najpotrzebniejszych części na drukarkach 3D włącznie!) dla piętrowych ezt Desiro HC.
Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.