W Szwajcarii powstają pociągi piętrowe, które od 2015 roku będą wozić Rosjan pomiędzy centrum Moskwy a podmoskiewskimi lotniskami. Firma Stadler zaprezentowała cztery gotowe pudła pociągu, który jest budowany na bazie znanych pociągów typu KISS.
Pociągi będą obsługiwały linie do lotnisk: Szeremietiewo, Wnukowo oraz Domodiedowo. Pierwsze trzy składy zostaną w całości zbudowane w zakładzie producenta w Szwajcarii. Natomiast produkcja czwartego pociągu i kolejnych ruszy już w nowym zakładzie Stadlera w Mińsku.
Jak mówi szef firmy Stadler Rail Peter Spuhler, drugie już zamówienie realizowane przez producenta dla Rosji jest punktem przełomowym w historii firmy. - Nasze pociągi cieszą się dobrą reputacją w wielu krajach Europy. Nowe pociągi dla Aeroexpressu pozwolą pasażerom przybywającym do Moskwy uniknąć niechlubnych dla Moskwy korków oraz sprawnie dojechać naszymi pociągami do centrum Moskwy. Jesteśmy z tego bardzo dumni - dodał szef firmy Stadler.
Aeroexpress zamówił 16 pociągów piętrowych zbudowanych z czterech członów oraz 9 pociągów sześcioczłonowych. Piętrowe składy pozwolą na zwiększenie pojemności pociągów nawet o 40 procent.
Bazą dla pociągów Aeroexpressu będą pociągi typu KISS, ale będą one miały parametry charakterystyczne dla rosyjskiej kolei. Rozstaw szyn w Rosji wynosi 1520 mm, a szerokość składu wyniesie 3400 mm. Inna będzie także wysokość pociągów. W pociągach dla Aeroexpressu wyniesie ona 5240 mm, w porównaniu do 4500 mm w pojazdach jeżdżących na Zachodzie. Pociągi będą zaprojektowane tak, aby sprostać specyficznym warunkom klimatycznym w Rosji. Będą mogły jeździć w temperaturze od -50 do +40 stopni Celsjusza.
Kontrakt na dostawę pociągów podpisano w maju 2013 roku. Ostatni pociąg ma być dostarczony do końca roku 2016.