Podczas Środkowoeuropejskiego Forum Infrastruktury Kolejowej 2009, organizowanego przez Railway Market Forum, poruszono tematykę kluczową dla inwestycji w infrastrukturę kolejową, m.in. wpływ kryzysu oraz wyzwania jakie się z tym wiążą.
Jako pierwszy przemawiał Senior Advisor Central and Eastern Europe w CER, Paul Guitink, który omawiał wpływ kryzysu na inwestycje w kolejową infrastrukturę Europy Środkowej i Wschodniej.
* Senior Advisor Central and Eastern Europe, CER, Paul Guitink (fot.Rynek Kolejowy).
- Stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej dla pociągów towarowych są bardzo wysokie w porównaniu z resztą Europy, natomiast w przypadku transportu pasażerskiego, te opłaty są już na stosunkowo niskim poziomie - powiedział. - Natomiast problemem Polski jest fakt, że wydatki na infrastrukturę i inwestycje, są relatywnie niewielkie w porównaniu z wielkością stawek - stwierdził. Guitink nawiązał także do tego, że kryzys w końcu się zakończy i trzeba, żeby rządy już teraz przemyślały swoją strategię, jeśli chodzi o rozwój infrastruktury kolejowej.
* Wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury, poseł Janusz Piechociński (fot. Rynek Kolejowy).
Przemawiali także: poseł Janusz Piechociński oraz Alina Giedryś, członek zarządu PKP PLK. Przedstawicielka narodowego zarządcy infrastruktury mówiła o zagrożeniach dla realizacji inwestycji w infrastrukturze kolejowej. Pierwsza część konferencji zakończyła się panelem dyskusyjnym, w którym udział wzięli: poseł Janusz Piechociński, Tadeusz Syryjczyk (senior expert w ZDG TOR), Zbigniew Szafrański (prezes PKP PLK) oraz Stuart Webb (partner w EC Harris).
* Członek Zarządu PKP PLK, Alina Giedryś (fot. Rynek Kolejowy).
- Polskiemu rynkowi kolejowemu potrzebny jest program budowy kolei dużych prędkości, natomiast pojawia się pytanie, czy jest to niezbędne w najbliższej przyszłości, podczas gdy większość linii kolejowych jest obecnie w stanie wysokiej degradacji? - pytał poseł Piechociński.
* Fot. Rynek Kolejowy.
Druga część spotkania poświęcona była analizie przypadków. Na temat organizacji przetargów i realizacji kontraktów w infrastrukturze kolejowej mówił Maciej Radziwiłł, prezes Trakcji Polskiej. Sytuację u naszych południowych sąsiadów, jeśli chodzi o projekty infrastrukturalne, KDP i budowę toru 1520 mm omówił natomiast Peter Los z Ministerstwa Infrastruktury Słowacji. Nieco później o modernizacji korytarzy kolejowych w Republice Czeskiej mówił Jaroslav Sehnal, dyrektor Tchas sp. z o.o. oddział w Polsce.
* Maciej Radziwiłl (prezes Trakcja Polska SA) i Jaroslav Sehnal (dyrektor Tchas sp. z o.o. oddział w Polsce).
W panelu dyskusyjnym poświęconym realizacji projektów infrastrukturalnych w systemie "projektuj i buduj", zasiedli - Maciej Radziwiłł z Trakcji Polskiej, Jaroslav Sehnal z Tchas, Jan Łuczak - prezes Dolnośląskich Surowców Skalnych oraz Bogdan Godziejowski - wiceprezes Movares Polska. Prezes Trakcji Polskiej poruszył także problematykę związaną z wchodzeniem na polski rynek firm z zagranicy. - W ostatnich 5 latach w mojej firmie był jeden wypadek śmiertelny – pracownik z Włoch z powodu braku komunikacji doprowadził do śmierci polskiego pracownika. Co będzie, gdy sprowadzimy pracowników z różnych egzotycznych krajów? Radziłbym wówczas każdemu trzymać się z daleka od takich kontraktów, będą ogromne kłopoty - przestrzegł.
* Jan Łuczak (prezes Dolnośląskich Surowców Skalnych) i Bogdan Godziejewski (wiceprezes Movares Polska).
Prezes Łuczak, wraz z prof. Dariuszem Sybilskim, przedstawił rolę producentów kruszyw w budowie o modernizacji infrastruktury kolejowej.
Na zakończenie drugiej części konferencji Marcin Bejm z kancelarii Clifford Chance szczegółowo przedstawił problematykę Partnerstwa Publiczno-Prywatnego i koncesjonowania w kolejowych projektach infrastrukturalnych w Polsce.
Ostatnią część spotkania rozpoczął Stuart Webb, partner z EC Harris. Tematem jego wystąpienia była "Organizacja dla produktywności - środki osiągania sukcesu". Tuż po nim wystąpił Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, który poruszył aktualne problemy polskiej infrastruktury kolejowej. - Nie zazdroszczę prezesowi Szafrańskiemu reformy wewnętrznej, związanej z uproszczeniem struktur - stwierdził. - Tutaj będzie sporo problemów, a do tego dochodzi jeszcze opinia ministra Grabarczyka, że po usamorządowieniu PR, być może w połowie przyszłego roku PLK usamodzielnią się. Konieczne są najprostsze i jak najszybsze zmiany ustawowe - minister infrastruktury powinien mieć bezpośrednia kontrolę nad PLK, choć być może wskazany byłby jednak nadzór ministra skarbu państwa - powiedział Furgalski.
* Adrian Furgalski, dyrektor w ZDG TOR.
Na temat finansowania projektu budowy sieci kolei dużych prędkości Mediolan - Rzym - Neapol mówił Stefano Agnoli (Clifford Chance), a wpływ kryzysu na weryfikację programu inwestycyjnego na Węgrzech opisał László Mosoczi, członek zarządu MAV.
Konferencję zakończył prezes PKP PLK, Zbigniew Szafrański, którego wystąpienie poświęcone było wyzwaniom, jakie napotyka spółka w dobie zmian. - Infrastruktura kolejowa degradowała się skutecznie przez 20 lat. I twierdzę, że szybko nie osiągniemy tutaj dużego postępu. Moim zdaniem potrzebny na to będzie okres co najmniej 15-letni. Na razie trzeba umiejętnie kierować fundusze na utrzymanie, aby linie dotrwały do modernizacji - stwierdził prezes Szafrański.
* Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK.
* Fot. Rynek Kolejowy.